RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norge får bedre skole av tester og kartlegging

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen bør se mer til Oslo-skolen for å finne metoder som virker.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen bør se mer til Oslo-skolen for å finne metoder som virker.
Sist oppdatert:
Oslo har landets beste skole på grunn av - ikke på tross av - systematiske målinger.

NETTAVISEN MENER: Den eneste veien til bedre skoleresultater er målinger og kartlegging av hva som virker. Hensynet til elevene må gå foran lærernes fagforeningskamp.

Venstresiden har gjort kampen mot målinger og kartlegging i Oslo-skolen til en kampsak. Sist er påstander i avisen Klassekampen om at elevene øver på testene - og at resultatene blir dårligere med nye tester de ikke har øvd på.

Klassekampen hevder at elevene i Oslo-skolen gjør det bra når de får øve på testene, og at resultatene synker når det kommer nye prøvesett. Utdanningsetaten avviser denne kritikken.

Påstanden er ikke dokumentert, og det innrømmer nestleder i Utdanningsforbundet i Oslo, Therese Fagerhaug, overfor avisen: - Disse tallene kan ikke alene bevises at det øves til kartleggingsprøver, innrømmer hun.

Klassekampen har grafikk som indikerer at andelen elever som scoret under bekymringsgrensen økte fra 6-7 prosent til 13 prosent da det kom nye prøvesett i 2014.

Utdanningsbyråd Anniken Huitfeldt avviser påstanden, fordi hele landet innførte nye - og vanskeligere - tester i 2014: - Resultatene fra 2014-prøven kan ikke sammenliknes med tidligere år, sier hun, og legger til at det «er trolig noe som gjelder hele landet og ikke bare Oslo».

Kritikerne har rett i at skolen må være noe mer enn testing, men de tar feil i at ikke måling og kartlegging er viktig for å sikre at vi setter inn tiltak som virker.

Oslo-skolen gjør det bedre enn resten av landet i nær sagt samtlige målinger, og det til tross for at over 40 prosent av elevene har annet morsmål enn norsk.

Det er sterkt at elevene i Oslo-skolen likevel gjør det bedre enn gjennomsnittet i landet både i engelsk, lesing og regning.

Les mer: Nasjonale prøver 5. trinn 2014

Skoleporten har et vell av resultater, også fra eksamen. Tallene viser helt klart at elevene i Oslo i gjennomsnitt gjør det klart bedre enn snittet i resten av landet.

Eksamenskarakterene fra 10. klasse er illustrerende:

  • Engelsk: 3,7 i snitt i landet, Oslo har 3,7 i snitt.
  • Matematikk: 2,9 i snitt i landet, Oslo har 3,2 i snitt.
  • Norsk: 3,4 i snitt i landet, Oslo har 3,6 i snitt.

Det er viktig å huske at forskjellen er enda større siden de gode resultatene i Oslo «trekker opp» gjennomsnittet i hele landet.

Det finnes mye forskning som viser at tidlig innsats på språkferdigheter allerede i barnehagen påvirker hele skoleløpet. Det er et eksempel på at skolen - som de fleste andre ting i verden - blir bedre ved systematisk kunnskap.

Det som i hovedsak skiller Oslo-skolen fra resten av landet er vilje til systematisk kartlegging, og å sette inn ressurser der de trengs. Det kan være en av årsakene til at mange skoler på østkanten gjør det atskillig bedre enn mange skoler i utkant-Norge.

Tester gir ingen mening i seg selv, men kan være helt uvurderlige for å kartlegge hva elevene sitter igjen med av kunnskap.

Nettavisen mener at det er viktig å kartlegge og måle elevenes læring i skolen, spesielt for de svakeste elevene. Uten kunnskap om hva som virker, kan vi heller ikke ta gode valg for skolen.

GUNNAR STAVRUM

Hva mener du? Er det for lite eller for mye testing i skolen? Og gir kartlegging og måling bedre resultater eller er de negative?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere