*Nettavisen* Nyheter.

Norwegians piloter kan ikke vinne denne kampen

Norwegian-sjef Bjørn Kjos kommer aldri til å akseptere at rettighetene til norske piloter blir eksportert til resten av verden.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos kommer aldri til å akseptere at rettighetene til norske piloter blir eksportert til resten av verden. Foto: Marit Hommedal (NTB scanpix)

Etter tre måneders tautrekking, kaster Norwegian kortene og pilotene går til streik.

02.03.15 13:32

NETTAVISEN MENER: Kampen for å eksportere norske fagforeningsrettigheter ut av landet, vil ikke lykkes. Norwegian og Bjørn Kjos har ikke råd til annet enn å være beinharde.

Med en årslønn på 1,1 millioner kroner i gjennomsnitt for kapteinene, er det ikke rart at pilotene i Norwegian er redde for å miste sine ordninger.

Utfordringen er at lavprisselskapet konkurrerer mot andre lavprisselskaper, og at de norske pilotene har utenlandske kolleger som er mye billigere i drift.

- Selskapet er kun interessert i å organisere seg bort fra sine forpliktelser, og det er derfor ikke mulig å finne en løsning. En tariffavtale må vi ha, sier lederen for Norwegian-pilotene, Halvor Vatnar.

Flyselskapets versjon er at de må ha lavere kostnader, og at de ikke kan gå med på at den norske tariffavtalen skal gjelde utenfor Norge.

- Vårt mål har hele tiden vært å unngå streik og få en løsning og ro i selskapet, sier Norwegian-direktør Bjørn Kjos.

Klikk på bildet for å forstørre.

Aksjekursen til Norwegian.

Streiken har ikke til nå berørt flypassasjerene så veldig, men på onsdag vil pilotene trappe den opp. Og på børsen stuper aksjekursen.

Norwegian har 1,3 milliarder kroner i inntekter i måneden, og 3/4 er fra utlandet. Der møter selskapet knallhard konkurranse fra selskaper som Ryanair, som har vesentlig lavere kostnader.

Som det heter i Norwegians egen kvartalspresentasjon: «De med lavest kostnader, vinner alltid».

De siste årene har Norwegian forsøkt å vokse seg ut av kostnadsproblemene, men det er ikke nok. Fortsatt har Norwegian vesentlig høyere kostnader per produserte setekilometer (ASK) enn Ryanair.

Derfor vil Bjørn Kjos kutte kostnader. Lønn, forsikringsordninger, pensjon og arbeidstid er i potten - og det liker ikke pilotene. Men problemet er at flypassasjerene velger billigste alternativ, og da undergraver pilotene sine egne arbeidsplasser ved å prise seg ut av markedet.

I beste fall kan de norske pilotene beholde sine gode lønnsvilkår så lenge som mulig i Norge, men internasjonalt må pilotenes lønninger være konkurransedyktige for at Norwegian skal overleve.

Nettavisen mener at Norwegian-pilotene spiller et høyt spill med sine egne arbeidsplasser. Bjørn Kjos hverken kan eller vil akseptere ordninger som fører til enda høyere kostnader.

Hva mener du? Støtter du Norwegians piloter i deres streik, eller tror du de vil tape uansett?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.