RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Pilotene og Norwegian må ta opp samtalene

Norwegian innstiller alle flyvninger i Norge, Sverige og Danmark, og streiken trappes opp - selv om begge parter sier at de vil snakke sammen.
Norwegian innstiller alle flyvninger i Norge, Sverige og Danmark, og streiken trappes opp - selv om begge parter sier at de vil snakke sammen. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Både flyselskapet Norwegian og de streikende pilotene vil forhandle videre, men ordkrig forhindrer dem å gå til forhandlingsbordet.

NETTAVISEN MENER: Den prinsippielle striden om tariffavtalen blir ikke enklere av en langvarig streik. Når kundene rammes, blir både pilotene og Norwegian tapere.

Rundt 35.000 flypassasjerer blir rammet av at Norwegian innstiller all innenlandsk flytrafikk i Norge, Sverige og Danmark.

Svært mange av passasjerene løser det med å flytte over til SAS og andre konkurrenter, mens andre igjen rammes hardere av få alternativer.

Streiken handler om delvis om lønn, ytelsespensjon og forsikringsordninger - men det prinsippielt viktige, og vanskelige, er om pilotene skal få knyttet Norwegians morselskap til tariffavtalen.

Pilotene er redde for at Norwegian skal komme seg unna forpliktelser ved å flytte avtaler mellom datterselskaper i ulike land. På den annen side motsetter Norwegian seg å gjøre tariffavtaler med ansatte i andre selskaper.

Den underliggende konflikten er typisk for et globalt selskap som Norwegian. De norske kapteinene mottar i snitt over 1,1 millioner kroner i året i lønn og andre ytelser. Selskapet mener det er høyt, pilotene mener at de ligger på et riktig nivå i forhold til kollegene i andre selskaper.

Norwegian-direktør Bjørn Kjos er redd for at Norwegian skal bli et høykostnads lavkostselskap. En konkurrent som Ryanair ligger på nær halvparten av Norwegians kostnader per flydde kilometer. For Kjos betyr det en hvileløs jakt på kostnader som kan kuttes.

Det er ikke unormalt at partene i en arbeidskonflikt har ulike syn på økonomien i selskapet, og lønn, pensjon og forsikring er trolig det enkleste å bli enige om.

Men Norwegian kommer neppe til å godta at pilotenes tariffavtale knyttes opp mot morselskapet. For selskapet er nettopp muligheten til å flytte fly og ansatte til land med lavere kostnader vesentlig i den internasjonale konkurransen.

Nettavisen mener at konflikten ikke blir lettere å løse av at streiken trappes opp. Derfor må pilotene og Norwegian tilbake til forhandlingsbordet. Om det heter forhandlinger eller kontaktmøter er mindre viktig for de 35.000 passasjerene som rammes hver dag.







Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere