Riksrevisjonen må granske Stortingets pengesløsing

Stortingets direktør Ida Børresen må se kostnadene sprekke med 700 millioner kroner for ombyggingen av Prinsensgate 26 og byggingen av Stortingstunnelen.

Stortingets direktør Ida Børresen må se kostnadene sprekke med 700 millioner kroner for ombyggingen av Prinsensgate 26 og byggingen av Stortingstunnelen. Foto: Beathe Schieldrop (Stortinget)

Gigantsprekken for Stortingstunnelen kan ikke komme overraskende, og regningen er foreløpig 1,8 milliarder kroner.

04.10.16 10:45

NETTAVISEN MENER: Noen få setninger er alt Stortingets administrasjon ofrer på tunnelskandalen i siste årsrapport. Nå kommer ekstraregningen på 700 millioner kroner.

Nettavisen hadde høsten 2015 en serie artikler om Stortingets gigantiske byggeprosjekt, som blant annet innebærer mer enn 200 meter tunnel under sentrum.

Netavisen desember 2015.

Nå innrømmer stortingspresident Olemic Thomessen (H) og Stortingets direktør Ida Børresen at regningen ikke blir 1,1 milliarder kroner, men 1,8 milliarder kroner.

Les Stortingets egen melding som kom først i dag: Økt budsjettramme for byggeprosjektet

Stortingspresident Olemic Thommessen innrømmer at Stortinget vedtok byggeprosjektet på feil grunnlag. Foto: Stortinget

- Nå må vi konstatere at Stortinget har fattet vedtak på et nokså sviktende grunnlag, fordi konsulentenes arbeid var mangelfullt, og inneholdt til dels store feil, sier stortingspresident Olemic Thommessen til VG.

Stortingets årsberetning som akkurat er lagt frem omhandler skandalen med noen få setninger, og uten å forberede Stortinget på gigantsmellen i statsbudsjettet for neste år.

Prosjektet ble lagt frem under det rødgrønne flertallet i 2013, og kontrakten med en byggekonsulenten ble inngått i mars samme år. Prosjektet ble videreført av det nåværende stortingsflertallet, som inngikk kontrakt med entreprenøren sommeren 2014.

Stortingets direktør Ida Børresen har administrativt ansvar for byggeprosjektet, som egentlig er tre store prosjekter. Foto: Stortinget

Nå varsler Stortinget om erstatningssøksmål: - Stortinget er av den oppfatning at Multiconsult har opptrådt grovt uaktsomt ved utførelsen av sitt arbeid. Stortinget krever derfor krav om erstatning og varsel om eventuelt søksmål, heter det.

Nettavisen desember 2015.

Da Nettavisen og Finansavisen omtalte de gigantiske kostnadene i en serie artikler i desember i fjor, nektet Stortingets administrasjon først å opplyse hva den 250 meter lange tunnelen ville koste.

Til slutt fikk vi opplyst at prisen bare på tunnelen ville bli i underkant av 200 millioner kroner - og at regningen på totalprosjektet lå an til å bli 1,45 milliarder kroner, eller 300 millioner kroner mer enn vedtatt.

Les blogg: Stortinget bør granske sin egen millionsprekk

Nettvavisen desember 2015.

Til da hadde ingen på Stortinget tatt opp kostnadssprekken på 300 millioner kroner - en sprekk som nå altså har økt til utrolige 700 millioner kroner.

I Stortingets årsberetning nevnes at «2015 har vært preget av mange utfordringer i prosjektet, noe som har medført både forsinkelser og behov for økte økonomiske rammer» for arbeidet med grunnforhold og å beholde en fasade «har vist seg å bli betydelig mer omfattende enn man hadde forutsett».

Stortingets direktør Ida Børresen finner derimot ikke grunn til å rippe opp i problemene i sin personlige lederårsberetning, der byggearbeidet fremstilles i atskillig mer positive ordelag.

Slik ombyggingen av Prinsensgate 26 og Stortingstunnelen nå har utviklet seg, må det være riktig å kalle arbeidet for skandaløst og informasjonen for mangelfull.

Både dagens flertall og opposisjonen har vært med på prosjektet, og nærheten kan ha gjort sitt til at det har vært påfallende lite offentlig kritikk og engasjement for å få kortene på bordet.

Resultatet er at Stortinget får en sprekk på mange hundre millioner kroner uten å være forberedt på det, og at regningen sendes videre til skattebetalerne.

Nettavisen mener at Riksrevisjonen nå må granske den vanvittige pengebruken og finne ut hvordan dette prosjektet har fått ese ut uten at noen har reagert.

Hva mener du? Burde Stortinget skjønt at prosjektet ville sprekke, eller er en kostnadsutvikling fra 1,1 til 1,8 milliarder kroner sjokkerende?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.