RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik kan Kjos få slutt på Norwegian-streiken

Hvis Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil ha en løsning på streiken, må han gi pilotene en garanti for at datterselskapet Norwegian Air Norway klarer å opprettholde sine forpliktelser.
Hvis Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil ha en løsning på streiken, må han gi pilotene en garanti for at datterselskapet Norwegian Air Norway klarer å opprettholde sine forpliktelser. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB Scanpix)
For andre dag rammes 35.000 flypassasjerer av streiken. Løsningen er et kompromiss.

NETTAVISEN MENER: Pilotene får neppe tariffavtale med et selskap de ikke arbeider i. Men de kan forlange garantier fra morselskapet.

De verste arbeidskonfliktene handler om prinsipper. I pengespørsmål er det alltid mulig å møtes på halvveien.

Nettopp dette er nøtten i Norwegian-konflikten. Lønn, pensjon og forsikringsvilkår er konfliktområder som normalt lar seg løse, og der har pilotene også signalisert at de er villige til å forhandle.

Prinsippspørsmålet er om pilotene, som er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway, kan få tariffavtale med Norwegians morselskap.
Det vil ikke Bjørn Kjos godta, så en løsning ligger i en form for garanti fra morselskapet som gjør pilotene tryggere.

Les Nettavisen mener:Norwegians piloter kan ikke vinne denne kampen

Les Nettavisen mener:Pilotene og Norwegian må ta opp samtalene

Norwegian kjøper tjenester fra mange datterselskap. Det gjør at morselskapet kan presse ned kostnadene ved å si opp avtaler og kjøpe tjenester fra andre. Norwegian Air Norway AS gikk med 100 millioner kroner i underskudd i 2013.

2014-tallene er ennå ikke offentlige, men ifølge Finansavisen har datterselskapet tapt egenkapital og fortsatt underskudd.

Datterselskapet er snart juridisk konkurs, hevder kilder i ledelsen.

Les sak:- Norwegians pilotselskap snart konkurs

Da står de 650 streikende pilotene på bar bakke, uten hverken tariffavtale eller jobb. Og da blir neste skritt at de får tilbud om jobb i et vikarbyrå som leier inn piloter til Norwegian.

Aksjekursen til Norwegian Air Shutle fra desember til mars.

På børsen har prisen på Norwegian-aksjene stupt fra 316 til 216 kroner den siste måneden. Dermed har eierne tapt verdier for 3,5 milliarder kroner. Det siste man trenger nå, er at Norwegian overtar stempelet som «streikeselskapet».

Pilotenes største problem er at de ikke har flere maktmidler. I verste fall går selskapet de er ansatt i overende, og da står Bjørn Kjos fritt til å kjøpe pilottjenester fra andre.

Slik konflikten nå fortsetter, har den bare tapere. Mange passasjerer får store utfordringer, mens pengene renner ut av både morselskapet og pilotselskapet. Løsningen er at partene setter seg sammen og forhandler om hvilke garantier Norwegian er villig til å stille bak datterselskapet Norwegian Air Norways forpliktelser.

Nettavisen mener at en allerede vanskelig konflikt blir verre og verre å løse for hver dag som går. Pilotene kan ikke gi seg uten en form for sikkerhet for tariffavtalen i datterselskapet. Det er rimelig, men en tariffavtale med morselskapet får de neppe.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere