RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slipp drosjenæringen fri før Uber overtar alt

Slik reklamerer Uber i Norge - selskapet er ute etter folk som vil kjøre for selskapet og tjene gode penger som uavhengig kontraktspartner.
Slik reklamerer Uber i Norge - selskapet er ute etter folk som vil kjøre for selskapet og tjene gode penger som uavhengig kontraktspartner. Foto: Faksimile (Uber)
Sist oppdatert:
Slipp taxiene fri før hele næringen blir overtatt av uregulerte Uber.

NETTAVISEN MENER: Staten bør stramme inn på kravene for å bli drosjesjåfør, men slippe næringen fri. Det er en illusjon å tro at politikerne kan holde Uber unna.

«Tjen gode penger. Kjør når du vil. Uten kontor, uten sjef».

Slik markedsfører Uber seg overfor potensielle nye sjåfører. Det San Francisco-baserte selskapet vokser med rekordfart over hele verden. Å bruke en mobilapp for å koble sjåfører og passasjerer er en gylden oppskrift over hele verden - uansett hva lokale myndigheter mener.

I sommer ble Uber verdsatt til 400 milliarder kroner, og selskapet er allerede etablert i mer enn 300 byer over hele verden. Brukerne liker Ubers modell der både sjåfører og passasjerer blir offentlig rangert av hverandre.

Men Ubers modell er ingen garanti. Nettstedet Who's Driving You har en lang rekke av overtgrep fra Uber-sjåfører over hele verden.

Taxinæringen har vært rystet av svart økonomi, vold og overgrep - også i Norge. Å slippe næringen helt fri fra offentlig regulering, er en dårlig idé. Derfor har så godt som alle land en form for offentlig godkjennelse av sjåfører og en viss kontroll med økonomien for å hindre svart økonomi og overprising.

Derimot er det mindre klart at det er en offentlig oppgave å hindre overetablering. Hvilke andre markeder har offentlig kontroll med hvor mange tilbydere som skal finnes?

Ifølge Roger Dørum Pettersen i Økotaxi AS har Oslo kommune avslått hele 13 søknader om å lansere nye taxikonsepter i Oslo. «Oslo kommunes begrunnelse var at 1.780 taxier, et antall Osl har hatt siden 1999, var nok, fordi etterspørselen etter taxi har gått ned, særlig som følge av sterk prisvekst».

Som om det er kommunens jobb å holde antallet drosjeløyver nede slik at prisøkningene kan skje i fred?

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at omsetningen øker jevnt og trutt, mens antallet turer går ned. Det betyr at prisen per tur øker, nøyaktig slik Økotaxi hevder.

Antallet turer synker, mens omsetningen øker. Det betyr at prisen per tur øker og øker.

Forsøket på å holde igjen har hatt effekt. Oslo har sterk befolkningsvekst, mens antallet løyver har stått konstant. Mens det i 2008 var 285 innbyggere per drosjeløyve, er det nå 356 innbyggere per løyve. Samme tendens er det i resten av landet.

Her kan du sjekke selv: Drosjetransport

Mens myndighetene holder igjen antallet taxisentraler med en hånd, glipper kontrollen fullstendig med Uber. Det er neppe noen dristig spådom at Uber kommer til å ta store jafs av drosjemarkedet i de norske byene de neste årene.

Nettavisen mener at det bør være kontroll med hvem som får utføre persontrafikk mot betaling. Ingen er tjent med en fremtid hvor man ikke vet noe om den som kjører deg - eller din datter - hjem fra fest.

GUNNAR STAVRUM

Hva mener du? Er det en fordel å ha kontroll med sjåfører og drosjesentraler, eller er det bare å slippe alt fritt?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere