RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tusenvis av nye jobber i lønnsomme digitalmedier

Nyhetsredaktør Nicholas Sabloff i Huffington Post har for lengst passert New York Times, og etablerer nå lokale aviser over hele verden.
Nyhetsredaktør Nicholas Sabloff i Huffington Post har for lengst passert New York Times, og etablerer nå lokale aviser over hele verden. Foto: Gunnar Stavrum (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Nær 2.000 nye arbeidsplasser er skapt på digitale medier mens resten av bransjen roper om krise.

Nettavisen mener: Den påståtte krisen i mediebransjen er ikke en fare for journalistikken, men for mediebedriftene. Bare de siste årene er det skapt tusenvis av nye arbeidsplasser i nye medier.

Svært mange etablerte mediebedrifter sliter med opplagsnedgang, leserflukt og tapte annonseinntekter.

Men samtidig drives det knoppskyting. Nye bedrifter startes, og i år kommer internett og mobil til å ha annonseinntekter på rundt 2,3 milliarder kroner her i landet.

Den samme trenden ser vi i andre land: Etablerte medier sliter med omstilling, mens nye og kjappe medier vinner. Et godt eksempel er Huffington Post, som har lagt New York Times langt bak seg - og har over 200 millioner unike lesere hver eneste måned.

Huffington Post har over 600 journalister over hele verden, og også i Norge sysselsetter de digitale mediene flere tusen medarbeidere. Samtidig som noen blir nedbemannet, ansetter mediehusene nye personer med digital kompetanse. 


Dette er bakgrunnen for at bransjeorganisasjonen NONA (Norwegian Online News Association) arrangerer konferansen «Krise? Hvilken krise?», der nettopp Nicholas Sabloff fra Huffington Post er hovedtaler.

- Jeg er mest tilbøyelig til å spørre "hvilken krise?", sier Sabloff, som mener at fremtiden ser svært lys ut for mediene.

Hvis vi ser på en annen bransje, så vil de færreste hevde at det er krise for flytrafikken. Aldri har flere reist lengre - og stadig billigere. Det er i hvertfall ingen krise for flypassasjerene. Ikke er det en krise for Ryanair eller Norwegian heller.

Likheten er at både flyindustrien og mediebransjen gjennomgår store omveltninger, og de tilpasningsdyktige tjener godt med penger.

Nettavisen mener at vi bør se mer kritisk på medienes evne til å fornye og omstille seg, og ikke ta for gitt at økonomisk krise er en naturlov. Slik Ryanair tjener godt, viser også Huffington Post vei ut av krisen.

Hva mener du? Er det medienes egen skyld at de har økonomiske problemer, eller må de reddes av statlig støtte?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere