RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Bjørn Inge Pettersen

VW aksjen ned 60 prosent - Norge har tapt 8 milliarder

 

03.10.2015 - Vi har i dag hos Aksjeanalyser.com sett nærmere på VW-aksjen, og som har stupt etter skandalen rundt manipulerte testresultater.

Volkswagen-konsernet har lurt både kunder og myndigheter til å tro at dieselbilene deres har mindre utslipp, og er mer miljøvennlige enn hva de faktisk er.

Aksjekursen til VW-aksjen var før skandalen ble kjent rundt EUR 167,00, men har siden stupt, og fredag endte aksjen i EUR 101,10.

VW-aksjen hadde falt kraftig også før denne skandalen kom for en dag, og aksjen hadde før dette falt fra en topp rundt EUR 250,00 den 17. Mars 2015.

VW-aksjen har altså siden skandalen ble kjent falt med rundt 40 prosent, mens aksjen siden toppen den 17. Mars 2015 rundt EUR 250,00 har falt med utrolige 60 prosent.

Saken fortsetter nedenfor...

 

På bare litt over et halvt år har altså VW-aksjen falt med vanvittige 60 prosent fra EUR 250,00 den 17. Mars 2015, og ned til fredagens sluttkurs ved EUR 101,10.

Norge er gjennom Oljefondet storaksjonær i Volkswagen-konsernet.

Ved årsskiftet eide Oljefondet rundt 1,22 prosent av aksjene i VW-konsernet, tilsvarende en verdi på rundt 9,7 milliarder norske kroner. Aksjekursen til VW-aksjen var rundt EUR 180,00 ved nyttår. Kursen for EUR/NOK var ved årsskiftet rundt 9,00. Oljefondet hadde altså rundt 5,99 millioner VW-aksjer ved årsskiftet 2014/2015.

Oljefondet gir aldri opplysninger om investeringer i enkeltaksjer utover det man kan lese i årsrapportene, men ifølge nettstedet Pension&Investments eide fondet 5,9 millioner aksjer i VW torsdag 17. september.

Oljefondet har altså sittet med rundt 5,9 millioner aksjer i VW siden nyttår, og har da bare siden utslipp-skandalen ble kjent tapt rundt 3,66 milliarder kroner på VW-aksjene.

Siden aksjen var høyest rundt EUR 250,00 den 17. Mars 2015 så har Norge gjennom Oljefondet sin investering i VW-aksjer tapt vanvittige 8,26 milliarder kroner, og det på bare litt over et halvt år.

 
Etter at VW-aksjen nå har falt med hele 60 prosent på litt over et halvt år så har nå Tesla Motors Inc og Volkswagen nesten like stor børsverdi. Volkswagen har en børsverdi med fredagens sluttkurs for aksjen ved EUR 101,10 på EUR 29,8 milliarder, og som tilsvarer rundt USD 33,5 milliarder. Tesla Motors Inc har til sammenligning en børsverdi i dag på rundt USD 32,13 milliarder.

Volkswagen ble grunnlagt den 28. mai 1937 som Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH.

Tesla Motors ble startet i 2003 av ingeniørene Martin Eberhard og Marc Tarpenning i San Carlos i California, USA. Bilen er oppkalt etter oppfinneren, vitenskapsmannen og elektroingeniøren Nikola Tesla. En prototype ble offentliggjort i juli 2006.

Oppstartsmidlene til Tesla Motors Inc kom fra Elon Musk (co-gründer av PayPal), som ble Teslas styreformann. Senere kom også VantagePoint Venture Partners med midler. I den tredje, og hittil siste, emisjonen kom kjente investorer som Sergey Brin og Larry Page (de to som sammen startet Google) og Jeff Skoll (tidligere adm. dir. i eBay).

I dag etter VW-skandalen, og VW-aksjen som har stupt 60 prosent siden toppen den 17. Mars 2015, ja så har altså disse to selskapene nå omtrent like stor børsverdi, rundt 33 milliarder dollar hver basert på fredagens sluttkurs for de respektive aksjene. Dette tilsvarer i norske kroner en børsverdi for hvert av disse selskapene på rundt NOK 276 milliarder kroner. Til sammenligning så har Statoil i dag en børsverdi på rundt 400 milliarder kroner, mens for eksempel Telenor har en børsverdi i dag på cirka 233 milliarder kroner.

Du kan følge utviklingen for VW-aksjen hos IG her...

Du kan følge utviklingen for Tesla-aksjen hos IG her...

Du kan se diagram over kursutviklingen for VW-aksjen og Tesla-aksjen nedenfor her...

Les gjerne også vår sak her (Annonsørinnhold av Nidelv International ASA):  "Nå har du muligheten til å være med på et eventyr innen norsk lystbåtbransje"

 

Diagram over kursutviklingen for Volkswagen-aksjen:

 

Diagram over kursutviklingen for Tesla-aksjen:

 

Kilde Charts: IG.com


Disclaimer:

Analysene er utarbeidet av Aksjeanalyser.com. Aksjeanalyser.com garanterer ikke fullstendigheten eller riktigheten av analysene. Eventuell eksponering i henhold til anbefalingene som fremkommer i analysene står fullt og helt for investors egen regning og risiko. Aksjeanalyser.com er ikke ansvarlig for noe tap, verken direkte eller indirekte, som måtte oppstå som følge av bruk av Aksjeanalyser.com sine analyser.

Analysene baserer seg på kilder som vurderes som pålitelige, men Aksjeanalyser.com garanterer ikke at informasjonen er presis eller fullstendig. Uttalelser i analysene reflekterer Aksjeanalyser.com sin oppfatning på det tidspunkt analysene ble utarbeidet, og Aksjeanalyser.com forbeholder seg retten til å endre oppfatning uten varsel. Analysene skal ikke oppfattes som et tilbud om å kjøpe eller selge finansielle instrumenter eller som en anbefaling om investeringsstrategi.

Våre analyser på Aksjeanalyser.com er basert på teknisk analyse, og vi har hverken anledning til (krever egen konsesjon for investeringsrådgivning) eller mulighet for å gi personlige råd om aksjeinvesteringer til enkeltinvestorer.

Vi har mange tusen lesere av våre analyser hver måned, og ville således heller ikke hatt noen mulighet for å følge opp alle disse på personlig basis, og gi personlige anbefalinger om hva den enkelte investor bør gjøre av investeringer.

Våre analyser, som altså baserer seg på teknisk analyse, må kun ses på som investeringsideer, og ikke noe mer enn det. Hver enkelt investor må selv skaffe seg den nødvendige innsikt og forståelse for børs og finansmarkedene generelt, og de enkeltaksjer man selv velger å investere i, og gjerne få råd fra sin investeringsrådgiver eller megler annet sted før man gjør sine aksjeinvesteringer.

Opplysninger om eventuelle interessekonflikter, som egne beholdninger og posisjoner i de omtalte investeringsobjektene, vil fremgå av analysene. Ved eventuelle spørsmål rundt analysene og/eller annet vennligst ta kontakt med oss på mail: post [at] aksjeanalyser.com