RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Benja Stig Fagerland

Kan ditt produkt sjekke opp en kvinne?

Nytenk markedsføring til kvinner: Don´t pink it, scrink it and dumb it down!
Bruk pink og rosa farger, lag en liten søt versjon, lat som om produktet er enkel å betjene eller skriv blot "til henne" i annonsen.
Slik har mange virksomheter i årevis, forsøkt å sjekke opp (og komme i...lommeboken), til den største og mest lønnsomme kunden: kvinner, og dermed 
nærmet seg potensialet i SHEconomy, med katastrofale følger, pinlig-tørr latter og med en regning, som ingen har råd til å betale.

Introduksjon: SHEconomy: Kvinner betyr BIG business
Forskning innen vitenskap, medisin/helse, teknologi og miljø gir ingen mening uten en grunnleggende forståelse av at "kundene" består av to kjønn.

Norske bedrifter har behov for noe radikalt for å få hjulene i gang, ideer og inspirasjon.
Kvinnelige kunder kan bli akkurat den katalysator for forandring, som næringslivet etterlyser. Det handler om å kaste et helt nytt blikk på produktene og måten å fortelle historier og gjøre forretninger på. Det handler om big business, om å bryte med utdaterte kjønnsstereotyperi, som har luktet surt alt for lenge og utgått på dato for lenge siden.

Har du snakket med en kvinne i dag?, spurte Professor Anders Drejer og jeg i vår artikkel, som ble publisert i det danske fagmagasinet Markedsføring og norske LederNytt. 
I vår artikkel argumenterte vi bla. for - med avsett i boken The Female Benchmark - how to make female consumers your business driver - at kvinner ikke skal få servert noe på en bestemt kvinnelig måte - men på en måte som er relevant i forhold til denne gruppens ønsker, motiver, bekymringer og behov - den måten de lever på.

Fremfor å anta hva de kunne tenke seg, skulle man spørre dem og ikke minst LYTTE til svarene. For å sikre at de får mulighet for å svare ærlig. Det ligger en vanvittig gullgruve og BIG business hvis man har kunnskap om området. Det har flere store globale bedrifter innsett for lenge siden og er noe disse tjener store penger på.

 

kilden til de dyreste misforståelser i markedsføring til kvinner er å feminisere et tradisjonelt maskulint produkt
Vi kjenner det bl.a. fra verktøy til kvinner: Rosa boremaskiner som presenteres i moterapporter, der kvinnene holder maskinene som var de små hundevalper eller leker.

Eller datagiganten Dell som har har dyrekjøpt erfaring fra dette, da de bl.a. anvendte en kjønnsstereotyp "jente-tilnærming", da Dell i sin tid, lanserte sitt Della website, der drømmende scener med myke, duse farver, bla tilbød oppskrifter og kalorietellere på nett. Etter 10 dager hadde bedriften fått så massiv kritikk online, at giganten lukket hele hjemmesiden.

Forstå kvinnen og du har skapt en kunde for fremtiden
Marti Barletta som står bak begrepet Primetime kvinner og som har skrevet tre bøker om temaet, sa under vår samtale på Allers store Primetime kvinner konferanse i København at det er en pinlig og en dyrebar feiltakelse å tro at kvinner går etter varme og kos når de tar økonomiske beslutninger: De vil ha akkurat de samme ting som mennene, og så litt ekstra.

"Hvis man skal appellere til kvinnene skal endringene være langt mer grunnleggene og omfattende. Kvinner har en mer altomfattene tilgang til beslutningsprosesser. Menn er mer målrettet - forstå en mann, og du kan selge en ting. Forstå en kvinne, og du har skapt en kunde for fremtiden".

Sheryl Sandberg: Nytenk markedsføringen til kvinner
Flere sterke internasjonale kvinner appelerer nå til nytenkning i markedsføringen til kvinner. I en artikkel i Adweek uttalte Sheryl Sandberg at medie- og reklamebransjen må nytenke deres markedsføring til kvinner. Hun henviser bla. til en ny amerikansk studie, som viser at 90% av kvinner ikke føler at virksomhetene og annonsørene forstår dem. 

Virksomheten må derfor, ifølge Facebooksjefen, revurdere hvordan de markedsfører og kommuniserer sine produkter og tjenester, for å styrker kvinnene, i stedet for å avfyre budskap som holder halvparten av befolkningen fastlåst i utdaterte kjønnsforestillinger. Mer effektiv markedsføring til kvinner der bilder av kvinner som sex-symboler erstattes av bilder av kvinner som signaliserer styrke, vil ifølge Sandberg styrke bunnlinjen - og sikre større likhet i samfunnet.

Det koster dyrt å anta
Det er trist for merkevaren, at "antakelser" (om hva kvinner egentlig vil ha), blir ved med å florere. Når man i en stort global virksomhet, antar (og det er her det virkelig går galt: ANTAR), at profesjonelle, voksne kvinner ønsker seriøse produkter og service informasjon i en spesiell "søt, rosa, liten og fordummene", jente versjon, krydret med kalorietellere, bobler og det som er verre (og pinligere), så tar man(n) fundamentalt feil og er dømt til å bli et dyrbart skoleeksempel. Sorry.

Det kan ikke gjentas for ofte: Kjønnsroller nærmer seg hverandre, og for mange produkter gjelder det faktum at kvinner foretrekker det menn vil kalle for en maskulin versjon, blot mer gjennomtenkt og med fokus på relevans, fordeler og nytte - ikke på flere fancy glitter, funksjoner og gadgets.

Husk alltid: Kvinners og menns intelligens og evner er ens, mens interesser, motiver og prioriteringer, særlig blant voksne menn og kvinner varierer - for de fleste av dem, mesteparten av tiden!

De helt store muligheter ligger i produkter som henvender sig til begge kjønn, men som tidligere mer eller mindre har vært mannens domene - hvilket er langt de fleste. Biler, bankforretning, boliger, reiser, sportsutstyr, teknologi, gjør-det-selv-produkter osv. 

Og det er ikke nok å sette en kvinnelig modell inn i en tradisjonel manneannonse. Kvinner vil ha det samme som menn, og litt til.

"VI kvinner", hæ?
Menn og kvinner er forskjellige også innenfor kjønnet. Fremfor å undervurdere forskjellene, burde vi kjenne til dem, forstå dem - og ikke blot anta.

Diversitet og gender intelligence blir de helt store utfordringer og MULIGHETER, for næringslivet i de kommende år.

Kvinner skal ikke ha serveret noe på en bestemt kvinnelig måte - men på en måte som er relevant i forhold til deres ønsker, motiver, bekymringer og behov - den måte de lever på. Fremfor å anta, hva de kunne tenke seg, skulle man spørre dem og ikke minst LYTTE til svarene. Og sikre, at de får mulighet for å svare ærlig. Det ligger en vanvittig gullgruve og ikke minst BIG business, det har flere store globale bedrifter, innsett for lenge siden og de tjener stort, på denne (SHEconomy)viten. 

Vitenskapelige fakta om kjønnsforskjeller er basert på en normalfordeling. Husk også at du ikke kan bruke dine barn, som en modell for nye mennesker, som ikke lengere har hormoner og hjerneforskjeller. 

Tenk på humor
Den beste måten å unngå tabber er å lære dine kvinnelige kunder å kjenne. De er kritiske, villig til å dele kunnskap, gull verd som benchmark og din sjanse til å skape produkter og kommunikasjon som gjør alle mennesker glade.

Man skal lære sine kvinnelige kunder å kjenne!
Og det betyr å lære å snakke hennes språk. Det lærer man kun ved å treffe kvinnen ansikt til ansikt, og helst i hendes dagligdag, og helst akkurat der, hvor behovene for smarte løsninger finnes. Med smarte løsninger forstår vi her løsninger, som rent faktisk tjener et reelt formål og som løser et problem.

Ikke blot gadget-agtige features og tekniske ingeniør-spesifikasjoner som er oppfundet på tegnebrettet. Benefits er nøklen. Hva kan det gjøre for kvinnen? Hvordan kan det bidra til å gjøre hennes liv mer interessant, morsomt - bedre, nemmere? Man skal stoppe med å anta, at man vet, hva hun vil ha, fordi man har vært ingeniør/reklamemann i 100 år. Spør henne. Og lytt til, hva hun sier. Lenge. 

Pinking, shrinking og dumbing down 
Litt rosa, en liten søt utgave eller dum kommunikasjon. Alle veier som for lengst er betrått med katastrofale og komiske følger - af f.eks. Dell og Bic penne (:-). Don´t!!! Pink er (oftest) for små jenter og bestemødre, der kjøper til dem.

Markedsførere har mulighet til å kommunisere med kvinner på måter, som avkrefte stereotypier
Kvinners og menns designpreferanser ser ut som hverandre - men de tenner på produktene av delvist forskjellige grunner. Når produkter får stor suksusess hos begge kjønn, er det ofte fordi noen har gjort seg den uleilighet å finne ut av forskjellene og tenkt dem inn i designet. Det gjelder f.eks. enkelte bilmerker som Morris Mini og Fiat 500. Husk at hvis man lykkes med å tiltrekke kvinnelige kunder på en klok måte gjør man som regel de mannlige kundene glade i samme slengen. Kvinnene er nemlig de mest kritiske - derfor bruk dem som BENCHMARK.

If you can make it there? :-)

Har du lyst til å se, hvor galt det kan gå og samtidig få dagens beste latter, så sjekk: TheEllenShow om BIC Pens på youtube. 

eCyw3prIWhc


Kilder: 
The Female Benchmark - how to make female consumers your business driverAdweekPrimetime women, Lowefriends, Marti Barletta, Anders Drejer.
Artiklen av Anders Drejer og Benja Stig Fagerland, har tidligere væt publisert i Huset Markedsføring og i LederNytt.
 

#SHEconomy #DontPinkAndShrinkIt #MarketingToWomen #RethinkMarketingToWomen #stereotypier #Markedsføring #MarkedsføringTilKvinder