RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Erik Stephansen

3 nye ting du vil vite om Facebook

 

 

Facebook tillater nå bilder av amming, og sier at de alltid har gjort det. (Foto: Facebook)

 

Facebook har endelig innsett at de trenger å forbedre kommunikasjonen mot den nordiske offentligheten.

Derfor inviterte de denne uka en liten gruppe mediefolk fra Norge, Sverige og Danmark til sitt internasjonale hovedkvarter i Dublin. Ett av temaene den amerikanske giganten hadde behov for å belyse, var reglene for hva som er godtatt eller ikke av ytringer - særlig i innvandringsdebatten.

Les egen sak her:  - Facebook bedømmer aldri politisk innhold

Hittil har den internasjonale giganten vært en slags navnløs kjempe. Men i området som kalles "Silicon Dock" i Dublin, med 1200 ansatte (og plass til 800 til om nødvendig), fikk vi blant annet møte Policy Manager Siobhan Cummiskey og Safety Policy Manager Julie de Baiilencourt for såkalte bakgrunnssamtaler. Det betyr at vi ikke kan bruke direkte sitat uten godkjenning etterpå. 

I tillegg til å utdype hvordan de såkalte "sikkerhetsreglene" for oss brukere virker når det gjelder hatefulle ytringer, kom det også fram en rekke andre ting som i alle fall var nytt for denne skribenten:

1. Derfor er ikke nakenbilder lov

En vanlig myte, som jeg må innrømme at jeg også har holdt meg med, er at de strenge reglene for nakenhet er kommet til på grunn av amerikanernes puritanske forhold. Ifølge reglene er det ikke lov å vise kjønnsorganer, og ikke kvinnelige brystvorter - noe som har ført til en rekke protester mot diskriminering:

 

 

Protest mot diskriminering, her ved at en Facebook-bruker legger ut bilder av (lovlige) mannlige brystvorter. (Foto: Facebook)

Men ifølge Fadebook har ikke dette noe med amerikanske følelser overhodet. Tvert om får Facebook massevis av klager helt annetsteds fra, fra (hovedsakelig muslimske) land i Afrika og Asia, der selv bikinikledde kvinner er en alvorlig utfordring.

For mange kvinner her vil det rett og slett være ødeleggende for deres ærbarhet om de ble "avslørt" i å være på for eksempel et dating-nettsted eller et nettsted forbundet med pornografi.

De vil da kunne risikere både utestenging fra familien, sosial stigmatisering og regelrett utfrysing. Nakenbilder ville derfor medføre at mange kvinner i denne delen av verden ikke engang ville våge seg i nærheten av Facebook. Og reglene må være de samme over hele verden.

Og for at reglene skal kunne overholdes og gi rom for minst mulig tolkning, må de være enkle: Derfor ikke kvinnelige brystvorter - og ikke kjønnsorganer.

2. Ammebilder er lov

Men det finnes ett unntak . og det er ammebilder.

Et eksempel på bilder som er godtatt er det som ligger øverst i denne bloggen, der et godt og varmt øyeblikk med en mor med et barn ved brystet er foreviget. Her er en bar brystvorte synlig, noe som altså i slike tilfeller er lovlig.

Her er imidlertid Facebookledelsen bevisst eller ubevisst uklar: På den ene har ammebilder alltid har vært lov. På den andre siden sier ble tolkningen av reglene endret for seks-åtte måneder siden. Men nøyaktig hva som ble endret fikk vi ikke nærmere klarhet i.

(teksten fortsetter under bildet)

 

Siobhan Cummiskey og Julie de Baiilencourt ved Facebooks internasjonale hovedkontor i Dublin.

 

3. Facebook trenger et ansikt utad

På ett område er imidlertid Facebook-ledelsen ganske klare. De har oppfattet at den noe fraværende rollen de har hatt i norsk offenltighet, er uheldig. Særlig har de kanskje merket seg kommentaren fra generalsekretær Kjersti Løken Stavrum da VG kunne fortelle om at "en navnløs kilde i Facebook" hadde beklaget utestengelsen av Hege Storhaug:

Nytt yrke: "Anonym talsperson for globalt selskap verdt milliarder". Ja, er det ikke lovende."

Jeg skrev den gangen i bloggen: Storhaug mot Storebror Facebook

"Bak hennes sarkasme ligger etter min mening et dypt alvor.

Facebook er en av verdens, og Norges, største publisister. Hver dag gir omlag 2,5 millioner (!) nordmenn sine innerste tanker, meninger og familiebilder til Facebook. Vi oppfører oss virkelig som om nettstedet er vår kjæreste storebror.

Men om det skjer noe, da skal du ha takk. Da svarer giganten kun i generelle vendinger, gjennom en anynym talsmann i et svensk pr-byrå som heter Spotlight."

I dag antyder Facebook at de nok har vært litt for vant med amerikanske tilstander når det gjelder offentlighet. I USA er det helt vanlig med såkalte "spokesmen" for store selskaper, og enkelte finansaviser tar med vilje ut navnet til talspersonen fordi det prinsipielt er selve selskapet som uttaler seg, ikke en eller annen kommunikasjonsrådgiver.

Men nå ser altså Facebook at dette ikke funker så bra i de nordiske landene. De trenger ett eller annet ansikt utad.

Facebooks motto er tross alt "to make the world more open and connected".