RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Erik Stephansen
Sist oppdatert:

Eksempel på den totale NRK-dominans

Debatten om NRK i NRK-programmet Dagsnytt 18 tirsdag kan bli stående som selve symbolet på NRKs dominans i det norske mediebildet.

Et talende eksempel på at NRK klarer å produsere mediemangfoldet helt alene: Fire debattdeltakere - alle med tung NRK-bakgrunn - diskuterer NRK i NRK.
Et talende eksempel på at NRK klarer å produsere mediemangfoldet helt alene: Fire debattdeltakere - alle med tung NRK-bakgrunn - diskuterer NRK i NRK. Foto: NRK

Bakgrunnen var at Medietilsynet i går la fram rapporten "NRKs bidrag til mediemangfoldet", og på ettermiddagen var det tid for debatt. I NRK. Om NRK. Med NRK-folk.

Programmet ble introdusert slik:

"NRK ødelegger for mediemangfoldet, har de andre mediehusene sagt i årevis. I dag kom rapporten som konkluderer med det motsattte. Men Schibsted-redaktør protesterer: Makan til ensidig framstiling!"

Så var vi i gang, og programleder Sigrid Sollund setter premissene:

- En bortskjemt drittunge med for lett tilgang til kontanter" eller "En elefant med snabelen trygt begravd i statens finanser" har NRK blitt beskyldt for. Men i mer sobre ordelag, er NRK blitt beskyldt for å svekke mediemangfoldet, sier hun.

Allerede her får vi altså en beskjed om at NRKs kritikere egentlig er useriøse. Selv har jeg kalt NRK en "gjøkunge" - men det går selvsagt ikke an i sobre ordelag.

LES HER: NRK - den store gjøkungen

Og panelet er tilsynelatende plettfritt:

Den nøytrale programlederen har invitert premissleverandøren, den objektive direktør Mari Velsand i Medietilsynet, som i går la fram en rapport med vitenskapelig underlagsmateriale. Altså fakta.

Så presenteres "den uenige", konsernredaktør Einar Hålien i Schibsted - som representerer alle de mediene som er kritisk til rapporten og NRKs rolle.

Og til sist kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen - som jo selvsagt er glad for Medietilsynets "objektive" konklusjon.

Men balansen i panelet er bare tilsynelatende:

Noen ganger kan det være usaklig å trekke fram bakgrunnen til folk, men i dette NRK-panelet er det relevant. For her har alle NRK-bakgrunn. Mari Velsand er faktisk den som har lengst NRK-fartstid av dem alle:

Heller ikke tidligere TV 2-profil Davy Wathne er særlig imponert over NRK-dominansen i panelet.

I 16 år gikk hun gradene i NRK, som journalist og vaktsjef, redaksjonssjef og distriktsredaktør - til hun endte opp som programdirektør med ansvar for halve NRK. Altså hakket før kringkastingssjef.

Hun også vært innom Oppland Arbeiderblad, Tun Media og Amedia også, men bare i kortere perioder.

Thor Gjermund Eriksen er selveste NRK-sjefen, og et morsomt poeng er at sannelig har også Schibsteds mann i panelet NRK-bakgrunn. Einar Hålien var distriktsredaktør både i Nordland og i Hordaland før han ble sjefredaktør i BT - og senere ansatt i konsernet.

Uansett: Sammensetningen av dette panelet er i alle mulige henseender tre mot en.

Programleder Sollund er det ikke noe å si på, men slagsiden kommer fram i en  ørliten detalj, som til gjengjeld er avslørende for hele settingen - hele regien om du vil:

Etter at Hålien har forklart om mediekrisen og den vanskelige posisjonen for de kommersielle mediene, spør programlederen:

- At dere taper annonseinntekter, er jo så. Men hvordan kan dere vite at det er NRKs feil?

Problemet med det spørsmålet er at dette er det ingen som har påstått. Det kan kanskje svares at det er bare en "populær" måte å formulere det på, men det holder ikke.

Det er ingen som har hevdet at det er NRK som er årsak til de sviktende annonseinntektene.

Så enten har ikke programlederen skjønt problemstillingen, eller så gjør hun et bevisst grep for å fordreie saken i NRKs favør: For alle vet jo at det er Google og Facebook som stikker av med annonsekronene, ikke NRK.

Både NRK og Mari Velsand i Medietilsynet  refererer en påstand som ingen har framsatt, og svarer deretter nei.

Men Hålien er tålmodig, og forklarer det åpenbare: avisene har mistet milliarder til de amerikanske gigantene de siste årene, og har brukt krefter på omstilling og nedskjæringer- mens NRKs stilling er blitt stadig sterkere ved hjelp av lisenspenger.

Dette gjør åpenbart noe med konkurransesituasjonen, og Hålien forklarer at trenden er ubrutt i en retning, og vil også framover føre til dårligere og dårligere inntektsgrunnlag og færre journalister.

Og så er det at også Medietilsynet skyter inn og gjentar den samme problemstillingen:

- Men poenget er altså at det er ikke NRK som er årsaken til den utviklingen, sier Mari Velsand.

I stedet for å være den nøytrale premissleverandøren, går Medietilsynet aktivt inn i debatten. Og verre: Velsand gjentar det samme feilaktige premisset til programlederen, og bekrefter min mistanke om at Medietilynet i det store og hele har svart på et annet spørsmål enn de ble spurt om.

LES MER HER: Medietilsynet svarer ikke på spørsmålet

Den tidligere TV 2-profilen fortsetter å twitre, og får svar fra Høyres mediepolitiske talsmann - som viser til et intervju med DN der han oså sier at "dette framstår som en fullstendig renvaskelse og lovprising av NRKs bidrag til mediemangfoldet"

Slagsiden i Dagsnytt 18 blir tirsdag ettermiddag så tung at Einar Hålien til slutt nærmest må be om unnskyldning for i det hele tatt å ha møtt opp:

- Det må være takhøyde for å debattere balansen mellom NRK og oss andre uten nærmest å bli mistenkt for uhederlige motiver, sier han.

Hvorpå NRK-sjefen suverent og raust kan proklamere:

- Men det er det da virkelig ingen ..., det har du sagt flere ganger i dag. Jeg tror jeg har stilt opp i hundre debatter de siste årene, og selvsagt skal NRK diskuteres!

- Det må da være lov å diskutere balansen mellom NRK og oss andre uten å bli mistenkt for uhederlige motiver, sier Einar Hålien.

For å oppsummere:

Ingen har påstatt at NRK "tar" annonsekroner fra de andre mediene. Det som er påstått er at mens Google og Facebook tar annonsekroner, så legger et stadig sterkere NRK ut mer og mer gratis stoff - særlig på nett.

Dermed gjør NRK det ytterligere vanskelig å ta betalt for journalistikken, enten det er i form av abonnement eller annonser - og det gjelder både TV 2 og samtlige av de andre riks- eller lokalmediene. Altså hele mediemangfoldet.

Det er denne påstanden Medietilsynet sier bastant nei til i rapporten, selv om forskerne i underlagsmaterialet ikke er bastante i det hele tatt.

LES GUNNAR STAVRUM: Fakta viser at NRK undergraver norske medier

LES MARI VELSAND: Stavrum og Hålien tolker BI-rapporten feil

NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen kan selv definere at han står i midten av det norske medielandskapet.

Dermed kan debatten i Dagsnytt 18 tirsdag godt bli stående som selve symbolet på mediesituasjonen i Norge anno 2018:

Et NRK som er så suverent og dominerende at de ikke engang selv oppdager hvor altomfavnende de er, men opptrer som om de er selve "allmenningen".

Og et Medietilsyn som ikke oppdager fellen de kan gå i, men rusler sømløst inn tankegangen om at så lenge NRK er dyktige og velmenende, og folk stort sett er fornøyd med NRK, så er alt i sin skjønneste orden.

Dette er i beste fall oppsiktsvekkende lite prinsipielt. Faren er selvsagt at rapporten blir oppfattet så ensidig at den svekker seg selv.