*Nettavisen* Nyheter.

Et blått lys for NRK

Hvilket NRK skal vi ha i framtida?

Det var temaet for frokostmøtet til den liberale tankesmien Civita i dag morges. Til stede i panelet var kulturminister Torhild Widvey, SV-politiker Bård Vegar Solhjell, VG-redaktør Torry Pedersen og NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen.

Klikk på bildet for å forstørre.

 


En av mange rørende stunder for Civita-panelet.

Nå er det ikke slik at NRK ligger på sotteseng. Tvert om er NRK en av de sterkeste allmennkringkasterne i Europa, en statlig TV-kanal som har klart seg bemerkelsesverdig mot de kommersielle konkurrentene. Slik sett brenner det slettes ikke noe blått lys for NRK. Langt derifra.

Så sterk er NRKs posisjon at Thor Gjermund Eriksen følte seg nødt til å presisere at TV 2 og TV Norge er nesten like store som NRK i aldersgruppen 20 - 49 år.

Og problemet er ikke NRKs posisjon som allmennkringkaster og forvalter av samfunnsoppdraget - blant annet generell folkeopplysning, sikring av en bred samfunnsdebatt og sikring av minoritetsrettigheter. Der var panelet rørende enige, ja - Torry Pedersen grep nesten til tårene da han skildret sin opplevelse av NRK-monopolets formidling av Jonny Nilssons verdensrekord på 5000 meter i Karuizawa i 1963.

Men hvordan ser medielandskapet ut 51 år seinere?

I dag er ikke lenger NRK den reklamefrie statskanalen alle samler seg om i gode eller tunge stunder. I dag flasher sponsorplakatane mot oss på hvert eneste større arrangement, mange av programmene er til forveksling lik de vi ser på de kommersielle kanalene, og på nettsidene bruker NRK sin velbygde muskler i skarp konkurranse med kommersielle aktører.

For å holde oss til Torry Pedersen:

- Når jeg bruker telefonen min og leter etter en app fra Hamar Arbeiderblad, finner jeg ikke noe. Men på NRK finner jeg en app som gir meg alle nyheter fra Hedmark. Er det NRKs oppgave å ta livet av Hamar Arbeiderblad?

Eller når VG-redaktøren går inn på nrk.no, finner han dybde og innsikt og verdifulle kulturdebatter? Nei, det første han er ser er et oppslag om at treneren til Michael Phelps mener at svømmestjerna ikke er i form.

- Ikke mye kultur eller samfunnsoppdrag her. Bla dere nedover her da, har dere sett en same her noen gang?

Og mens latteren runger i lokalet, her er vi ved kjernen i problemstillingen:

Ska NRK fritt kunne konkurrere på områder der markedet klarer seg fint på egenhånd? Særlig er dette tydelig på nettet: Skal NRK få bruke lisenspengene til å tilby "gratis" nyheter og alskens kommersielt innhold på nettet - der alle andre må innføre betalingsmurer eller leve av annonseinntekter (som i Nettavisen)?

Selvsagt er det her det blå lyset vil skinne fra den blå-blå regjeringen:

- Vi er nødt til å ta debatten: hva er kjernen i NRKs samfunnsoppdrag? spurte Widwey retorisk, uten å ville konkretisere hva hun mente ikke lå innenfor oppdraget.

Men allerede nå har hun signalisert at NRK er for dominerende i enkelte markeder. At de i den kommende stortingsmeldingen vil se nøyere på NRKs sponsorplakater. Og reklamen på nettsidene. Og aktiviteten til NRK Aktivum.

Her har hun til og med støtte fra Solhjell, og signalene om lavmoms og omlegging av pressestøtten og den generelle mediepolitikken er såpass kraftige at Widvey er nødt til å komme med noe. Derfor gjør NRK klokt i å forberede seg på strammere tøyler allerede nå.

Så har selvsagt Thor Gjermund Eriksen et poeng når han sier at norske mediers største konkurrent slettes ikke er NRK - verken kommersielt eller i oppslutning. Det er Google og Facebook.

Dette er et kraftfullt argument for å gjøre NRK ordentlig i stand til å verne om norsk identitet og kultur.

Men argumentet er samtidig et tveegget sverd. For NRK klarer ikke å ta opp konkurransen mot de internasjonale gigantene alene.

#nrk #civita #erikstephansen #nettavisen

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.