Gå til sidens hovedinnhold

Fem spørsmål til Sidsel Wold og NRK

Nettavisen-blogger Mina Bai hadde i går en kritisk gjennomgang av en hijab-reportasje i Dagsrevyen sist søndag. Den overraskende reaksjonen fra reporter Sidsel Wold reiser flere spørsmål enn svar.

Heldigvis bruker NRK fremdeles ressurser til slike reportasjer:

En av utenrikskorrespondentene får tid til et lite "dypdykk" i et særskilt område av verden, eller et særskilt fenomen. Søndag var det Sidsel Wolds tur til å se nærmere på bruken av hijab i Iran - nesten 40 år etter Khomeinis shia-muslimske revolusjon.

Men jeg har selv vært utenrikskorrespondent en kort periode, så jeg kjenner den omflakkende reporters "forbannelse":

Med økt reising og økt globalisering er det alltid en fare for at det sitter noen hjemme i Norge og vet mer om saken enn deg selv.

Som for eksempel Mina Bai, iransk forfatter og ingeniør, bosatt i Norge siden 1992, og altså blogger i Nettavisen. En som selv har kjent det brutale prestestyret på kroppen. Og som kanskje vet litt mer om hijab i Iran enn Sidsel Wold.

Hun innvender blant annet:

I reportasjen intervjuer Wold et strengt antrukket kvinnelig parlamentsmedlem som kan fortelle at det slett ikke er noe press om å kaste hijaben nå. Og i parlamentet finnes ingen som støtter protestene mot obligatorisk tildekking, forteller Wold.

Bai skriver at hun får lyst til å si "hallo" i protest. For det finnes ikke noen opposisjon i dette parlamentet. Iran er et diktatur, eller autokrati (all makt samlet hos en gruppe).

Kvinnen er en representant for de som straffer folk brutalt for ikke å bruke hijab.

Mina Bai påpeker også at de unge kvinnene som blir intervjuet i reportasjen, ikke tør å uttale seg fritt. Alle som uttaler seg til utenlandske medier er redde for etterretningstjenesten. Det gjelder selvsagt også den kvinnelige kunstneren som sier at det er blitt "mye bedre" nå under president Rohani.

Så ironiserer Bai over den norske reporter Wold, som slenger på seg et flortynt, elegant Valentino-skjerf før hun går ut i den iranske "hverdagen". For skjerfet blir godtatt bare fordi hun er utlending. Det er ikke godtatt om du jobber i det offentlige, på universitetet, på skolen.

Oppsummert: Mina Bai beskylder NRK for å idyllisere påbudet om hijab, som iranske kvinner er begynt å reise seg mot - til tross for arrestasjoner og fengslinger og brutale overfall. Wolds budskap er derimot at iranske kvinner er blitt vant til sjalet, det plager dem ikke.

Og rosinen i pølsen kommer til slutt: Ifølge Sidsel Wold har nemlig kvinnene skjønt at om de tar av seg hijaben, så kaster de landet ut i uro.

Jeg vil mene at Mina Bais innvendinger er både fornuftige og adekvate. Men tar Sidsel Wold henne alvorlig? Nei. I et lettere nedlatende tone skriver hun på mail:

"Sukk. Jeg har ikke tid til å skrive noe debattinnlegg om dette. MEN: Å jobbe for TV i et land som Iran er krevende fordi vi har en «minder/påpasser» som forteller oss hva vi kan gjøre og ikke gjøre.

Vi kan ikke filme det vi vil i Iran, og folk kan heller ikke si hva de vil til pressen, fordi dette ikke er et fritt land. Hva folk egentlig mener når de snakker foran kamera vet vi derfor ikke. Derfor er det umulig å få folk til å si mye mer enn det de så på den tiden vi hadde til rådighet der.

Som var 5 dager.

Myndighetene slår hardt ned på hijab-aksjonen, og de ville heller ikke at vi skulle spørre folk om dette."

Neivelnei. Økseskaft. Som om ikke Mina Bai er klar over dette.

Jeg ser at Sidsel Wold er langt mer nyansert i en skriftlig versjon av reportasjen som ligger på nrk.no. Men nettopp derfor gjenstår fem presseetiske og metodiske spørsmål til den erfarne utenrikskorrespondent Sidsel Wold og NRK:

- Hvorfor er det ikke ett eneste kritisk spørsmål til det kvinnelige parlamentsmedlemmet i reportasjen i Søndagsrevyen?

- Hvorfor blir det ikke fortalt i tv-reportasjen at NRK-teamet blir fotfulgt av en "påpasser" som overvåker alt som blir sagt?

- Hvorfor blir det ikke fortalt i reportasjen at kvinnene som blir intervjuet ikke kan uttale seg fritt?

- Hvorfor later NRKs korrespondent som om dette dreier seg om et elegant skjerf hun kan slenge over hodet?

- Og til sist: Hvorfor er Sidsel Wold så nedlatende overfor Mina Bai? Hadde hun reagert på samme måte om hun var en norsk forfatter?

Kommentarer til denne saken