*Nettavisen* Nyheter.

Hva vi kan lære av morsomme katter

Går det an å bygge opp et nyhetssted rundt storyer om rare hunder og morsomme katter?

Klikk på bildet for å forstørre.

 


Sjefredaktør Doree Shafrir i BuzzFeed spiller på følelser. Foto: Annemarte G. Norevik (Nettavisen)

Det gjør det. Denne uka var sjefredaktør Doree Shafrir i BuzzFeed i Oslo for å fortelle om nettstedets metoder og suksesser. Og det er ikke vanskelig å la seg imponere:

Det amerikanske nettstedet med hovedbase i Los Angeles har 130 millioner unike brukere hver måned. Nesten 100 millioner av disse kommer fra sosiale medier, og slik mener Shafrir at de skiller seg fra sine argeste konkurrenter:

Twitter connect people with information.

Facebook connect people with their friends.

BuzzFeed connect people with their emotions.

Og ganske riktig har BuzzFeed i stor grad bygd opp sin suksess på rare dyr. Men etter hvert er de også begynt å ansette journalister. Som sjefredaktøren selv, for eksempel, som kommer fra anerkjente Rolling Stone.

Hovedgrunnen til suksessen er, ifølge Shafrir, de millioner av mennesker verden rundt som kjeder seg på jobben.

Dermed har de kunnet satse på det imaginære nettverket "Bored-at-work", som er mange ganger større enn både NBC og de andre tv-nettverkene.

Deretter, etterhvert som trafikken gikk over på mobil, nettverket "Bored-in-line", og nå "Bored-at-home".

Så er det også lett å la seg provosere av sjefredaktørens utsagn om at det viktigste med en sak ikke er journalistisk kvalitet, men at den kan deles. Mer om dette her.

Men selvsagt har hun rett. Kvalitetsjournalistikk som ingen leser, er ikke så mye tess.

Så kan du selvsagt komme trekkende med Neil Postman og hans snart 30 år gamle teser om at vi morer oss til døde. Men jeg synes ikke det er noen grunn til pessimisme.

Tvert om kan nettsteder som BuzzFeed vise vei - både til en ny type journalistikk som slett ikke trenger å være mindreverdig, eller kanskje viktigere: vise vei til nye distribusjons- og presentasjonsmåter for den klassiske, grundige og viktige kvalitetsjournalistikken.

Ett eksempel er BuzzFeeds dekning av en dramatisk politijakt som gikk live på amerikansk tv for et par år siden, og som endte med at den jaktede skjøt seg selv på direkten.

Mange stoppet der. Men BuzzFeed sendte reportere til Phoenix, snakket med familier og naboer, og kunne presentere historien Why Did Jodon Romero Kill Himself On Live Television?

En lang, klassisk grundig og viktig sak som ble lest av millioner. På mobil.

Ta deg tid til å lese den, og bli overbevist: det er ikke nødvendigivs grunn til å frykte kvalitetsjournalistikkens fall bare fordi vi må redde skogen.

#nettavisen #medier #journalistikk #erikstephansen #BuzzFeed

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag