RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Erik Stephansen

Kunstig åndedrett til frisk pasient

 

Nyheten om nullmoms ble godt mottatt av de tradisjonelle aviskonsernene i Bergen i dag.

 

Nøye timet mot Nordiske Mediedager i Bergen kom kulturministeren i dag med nyheten om at regjeringen vil gå inn for nullmoms på nyheter  - også de som ligger bak betalingsmur på nettet.

I dag er det bare papiravisene som har fått denne formen for pressestøtte. Det nye er at staten heller ikke vil kreve inn moms fra de tusenlappene du betaler for et digitalt pluss-abonnement på nettet.

Den store majoriteten av presse-Norge jubler, selvsagt. Fordi dette er helt i tråd med det de tradisjonelle medieeierne - og dermed  pressens organisasjoner - selv har ønsket.

Jeg mener det er å gi kunstig oksygen - og kanskje også litt bedøvelse på kjøpet - til en pasient som i høyden halter litt på ene foten. 

For her må det være lov å banne litt i kirka:

Selvsagt sliter de tradisjonelle mediene, men ikke mer enn andre bransjer når det gjelder å omstille seg til en ny, digital virkelighet.. Likevel har medieeierne klart å få fullt gjennomslag for sin kriseforståelse.

Selvsagt høres det fint ut å gi momsfritak på "det frie ord".

Selvsagt høres det fint ut å ikke ville "skattelegge" den frie meningsutvekslingen og nyhetsformidlingen som vi jo alle  vet er forutsetninger for et velfungerende demokrati.

Men stikk i strid hensikten er dette en dypt konservativ støtteordning som i beste fall  favoriserer de gamle "dinosaurene", i verste fall er til direkte hinder for en nødvendig omstilling.

For du tror kanskje at når momsen forsvinner, så vil abonnementet på VG + bli tilsvarende billigere? Slik at det skal bli mer attraktivt for deg å kjøpe det?

Jeg vedder tastaturet mitt på at det ikke vil skje. Sannsynligvis vil alle de 1.5 milliardene fritaket er beregnet til å koste, gå rett inn i sluket til de store konsernene Schibsted, Amedia og Polaris.

Kanskje vil noe av pengene bli brukt til aktivt nybrottsarbeid, forsking og utvikling for å omstille seg til den nye, digitale mediehverdagen.

Eller kanskje ikke.

Kanskje blir pengene brukt til et svært fristende "pust i bakken" - en pause i den lite hyggelige omstillingsprosessen fra papir til web og mobil. Plutselig blir ikke de ubehagelige sluttpakkene og omplasseringene så nødvendige lenger. I så fall har momsfritaket virket direkte mot sin hensikt.

Et annet paradoks er at regjeringen nå mener å ha gitt momsfritak på "nyheter".

Men det er jo ikke nyheter som blir lagt bak de snart momsfritatte betalingsmurene. Det er magasinsakene, samlivspaltene, matoppskriftene og motestoffet. Ikke et vondt ord om denne journalistikken, men det er ikke den som løfter det offentlige ordskiftet og styrker demokratiet.

Vi i Nettavisen kan selvsagt beskyldes for å gråte for vår syke mor.

Siden Nettavisen er gratis for leserne, nyter vi heller ikke godt av det nye momsfritaket. På samme måte som vi heller ikke nyter godt av noen av de andre pressestøtteordningene.

Men dette gjelder ikke bare oss: Som Ingeborg Volan, leder for sosiale medier i NRK påpekte i en debatt om medienes framtid her i Bergen i formiddag:

Ingen av nyskapningene i medieverdenen, om det er Facebook eller Snapchat, har kommet fra de tradisjonelle redaksjonelle miljøene.

Ingen.

Jeg unner selvsagt mine kolleger i papiravisbransjen litt romsligere dager. Men det regjeringen burde gitt støtte til, var reell nyskapning. Støtte som gikk på journalistikk -  ikke hvilke organisasjonsmodeller eller betalingsordninger du har. 

Dette ser det ikke ut som om regjeringen har tenkt på i det hele tatt.. Derfor framstår den i dag som håpløs gammeldags.

Det er ingenting som tilsier at det ikke kan lages kvalitetsjournalistikk i en gratisavis som for eksempel Nettavisen. Det er bare å se til britiske The Guardian. Eller amerikanske Huffington Post, uten sammenlikning forøvrig.

Det er mange som har pekt på at nettet i stor grad  nettopp handler om gratis delekultur. Spør Edward Snowden. Spør Tarek Atia, redaktøren i den nystartede "lokalavisa" i Kairo - som også er i Bergen i disse dager for å fortelle om pressefrihetens kår under den noe forsinkede arabiske våren.

- Folk forventer i dag at nyheter skal være gratis, sier han.

Det er her framtidsrettede politiere og partier må sette inn støtet for å styrke journalistikken og det frie ord. Ikke kaste penger i lomma på gammeldagse aviseiere.