RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Erik Stephansen
Sist oppdatert:

Luftangrep mot fellesskapet

Det var altså bare et spørsmål om tid før luftambulansesaken rikosjerte: Mens vi i starten var sjokkert over "skandaløse" anbudsregler, ser vi nå at det er flygende heismontører og flygeleder-fettere som er på ferde.
Helseminister Bent Høie (H) redegjorde tirsdag for bakgrunnen for luftambulansestriden i Stortinget. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Helseminister Bent Høie (H) redegjorde tirsdag for bakgrunnen for luftambulansestriden i Stortinget. Foto: Berit Roald / NTB scanpix (NTB scanpix)

Det begynner å bli noen år siden heismontørenes makt var legendarisk i norsk arbeidsliv. Det samme med typografene, som med en enkelt knapp kunne true med å stanse en avis om de var misfornøyd.

Ferskere eksempler er pilotenes fettere på bakken, flygelederne, som for bare få år siden ofte ble syke når noe skulle forhandles. Også det helt legalt:

Om de ble stresset, og det kan man jo lett bli når motparten er en  surpomp i forhandlingene, måtte mange sykmeldes. Da ble det straks trøbbel i tårnet, og tusenvis av passasjerer ble satt på bakken - ofte tilfeldigvis i forbindelse mer ferieutfart.

Slike regler har flygerne i Lufttransport AS også, selskapet som i dag har oppdraget med ambulanse- og pasienttransport i våre tre nordligste fylker. Mange av dem har i det siste ikke vært "fit to fly", som det heter, og mange har sluttet.

LES OGSÅ: Da den norske modellen brøt sammen og Høie inn for landing i luftambulansekrisen

Det er det som har laget kaoset i Nord-Norge de siste dagene og ukene, selv om alle ansvarlige parter selvsagt er snare med å presisere at de respekterer den viktige sikkerhetsregelen.

Men vinneren av anbudskonkurransen, svensk/britiske Babcock, har uansett ikke noe med dette å gjøre. De skal ikke ta over før neste år.

Så kan man selvsagt kritisere anbudsreglene og prosessen rundt, noe som da også er gjort i fullt monn. Blant annet har styrelederen i Helse Nord trukket seg. 

Luftambulansefly fra Lufttransport inne til service i servicehangaren på Tromsø lufthavn. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

Det kan også være god grunn til å diskutere virksomhetsoverdragelse, dvs at nye selskaper automatisk må overta de ansatte. Og kanskje viktigst: at helsemyndighetene legger inn klausuler om gode overganger hver gang kontrakter skal forhandles eller fornyes.

Slik at for eksempel Babcock blir stilt ansvarlig dersom det oppstår liknende akutt sykdom/mannskapsmangel når deres kontrakt går ut i 2030.

Men når Senterpartiet vil annulere en normal kontrakt uten tanke på hva et slikt kontraktsbrudd vil koste, er det nok mest ment som en finte mot regjeringen enn som et seriøst forslag.

Og et resultat av en effektiv propagandastrategi fra pilotene og den tapende part.

For det er ikke akkurat sosial dumping vi snakker om her. Pilotene i Lufttransport tjener alle over en million i året, noen av dem langt mer. Det vil de gjøre også i Babcock.

Og viktig å huske i propagandakrigen:  Dersom det er slik at pilotene i Lufttransport misbruker sikkerhetsregelen som redskap i en arbeidskonflikt, er det de som eventuelt setter liv og helse i fare.

Da er det dette som er en fare for gode fellesskapsløsninger - ikke flertallsvedtak i Stortinget om at offentlige tjenester nå og da settes ut på anbud.