RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Erik Stephansen

Se hvor ufattelig vanskelig vi har det!

 


Ikke akkurat krisestemning blant de staute tv-sjefene under Mediedagene i Bergen.

 

Vanligvis er konferanser et sikkert tegn på hvordan det står til i en bransje. Dersom tidene er usikre, går deltakertallene ned.

Det er naturlig. Dersom økonomien begynner å vakle, er ikke første innskytelsen til sjefene å sende massevis av ansatte på hotell for å høre foredrag og spise dyre middager.

Da er det hardt arbeid som teller. De merket det, de som skulle arrangere årets ONS-konferane. Og de merker det på de fleste andre konferanser som har med olje å gjøre. Og derfor er de spente nå, arrangørene av innovasjonskonferansen InnoTown juni - som også er knyttet opp mot maritim næring og oljeleverandørene på Vestlandet.

Derfor skulle man tro at den svært så kriserammede medieindustrien også merket det samme. Men den gang ei.

Forrige uke flommet mediene over av reportasjer fra Nordiske Mediedager i Bergen. Og her var det helt motsatt:

Som plansjen under viser; her har deltakertallet bare økt og økt - fra litt over 500 deltakere i 2003 til rekordhøye 1.860 deltakere i år.

 

Deltakere på Mediedagene i Bergen fra 2003 til den siste rekordkonferansen nå i helga. Kilde: Nordiske mediedager

 

 

Økningen har rett og slett vært proposjonalt med klagesangen fra medieeierne - som i år endelig ble belønnet med momsfritak i åpningstalen til kulturminister Thorhild Widvey.

Mer om momsfritaket her: Kunstig åndedrett til frisk pasient

Du ser heller ikke særlige krisetegn om du går til den mest populære journalistkonferansen SKUP (Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse). Men her har det tross alt vært en liten nedgang de siste fire årene - til tross for en forbausende stabilitet de siste ti.

(Bloggen fortsetter under grafikken)

 

Antall deltakere på SKUP-konferansen de siste 15 årene. Kilde: SKUP

 



Så kan det selvsagt være slik at disse konferansene er så fantastisk gode at de tiltrekker seg deltakere som trosser alle konjunkturer. Eller kanskje at framtiden til mediebransjen er så ufattelig komplisert at vi simpelthen bare bli oppdatert på alt det nye og spennende en konferanse kan bringe - for å unngå brutal kræsjlanding.

En sånn tankegang kan vi finne igjen hos mediekommentator Jacob Lund i Aftenposten på lørdag. Han legger ikke fingrene i mellom om hvor uhyrlig krevende det er å styre mediebedrifter i dag:

"Å være medieleder i dag er som å være en flymekaniker som klamrer seg fast på utsiden av flykroppen i 800 kilometer i timen, og forsøker å reparere vingene mens flyet raskt taper høyde. Da gjelder det å ha med seg verktøyet som passer den nye typen bolter. Men hvordan ser de ut?"

Intet mindre. 

Kanskje har han rett. Eller kanskje skal vi roe oss ned, og innrømme at vi ikke har det så forferdelig mye vanskeligere enn andre.

Kanskje er det andre bransjer også som sliter med digitalisering og nye tider. Kanskje hadde tannlegene det også vanskelig da folk sluttet å få hull.

Vi skal i alle fall passe oss litt for å se direkte latterlige ut.

Som for eksempel under tildelingen av alle medieprisene i helga. Dagens Næringsliv har regnet ut at det blir delt ut nærmere 1000 mediepriser i Norge hvert år.

Ett tusen.

"Trodde du mediebransjen var selvopptatt? Over 1000 ting tyder på at du har rett" sier ingressen i en reportasje som garantert kommer til å forlenge livet ditt noen minutter.

Om du er heldig kan du lese reportasjen på nettet her: Pris bak speilet

Om den ligger bak betalingsmur, så kan du følge meg på twitter (@ErikStephansen) og lese min retweet. Da har du fri tilgang.

Uansett: Psykologisk forskning på middels lavt nivå tilsier at 1000 mediepriser i året enten tyder på ualminnelig høy selvtillit. Eller et egentlig ganske lavt selvbilde.

Kanskje det er derfor vi har slik ubendig behov for å fortelle hvor ufattelig vanskelig vi har det. Og hvor utrolig flinke vi er til å lage årets avisside, årets nisjenettsted, årets nyskapning osv.

DNs journalister peker på at bibliotekarene i Norge deler ut EN pris i året. Da kårer de Årets Bibliotek. Det er kanskje fordi de VET at de virkelig kan noe.

 

 

#nmd15 #mediedager #redaktørforeningen #presseforeningen #journalistlaget #medier #Nettavisen #ErikStephansen