RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Erik Stephansen

TV 2 uten samfunnsansvar

 

Ikke akkurat Pål T. Jørgensen. Foto: Marit Hommedal, NTB Scanpix

I dag la TV 2 fram sine satsinger for høsten, og vi kan trygt slå fast at jubelen ikke akkurat sto i taket.

Hovedkanalen har akkurat lagt bak seg sitt dårligste halvår på 20 år, med en oppslutning på bare 16,6 prosent av alle seere over 12 år. Likevel framstår ledelsen merkelig tafatt, ja nærmest noncholant overfor utfordringene sine:

- Det er jo ikke så mye å tenke på. Det handler om å videreutvikle programmene som fungerer og fylle på med ting der programmene som ikke fungerte lå, sier programdirektør Trond Kvernstrøm til Kampanje.

Jaha.

Da er det kanskje ikke så rart at TV 2 igjen kommer dragende med trygge og trauste Farmen, Jakten på kjærligheten, Senkveld, Skal vi danse og Norske talenter.

Alle disse programmene er gode og velbrukte konsepter, men det er jo akkurat det som er problemet.

For når TV 2 liksom skal vere "freshe" og "frekke", da slår de til med Henriette Steenstrup og Else Kåss Furuseth og Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne. Utmerkede komikere alle fire, men veldig nyskapende er de jo ikke.

Dette ser mer ut som et halvhjertet forsøk på å kopiere TVNorges humorsuksess.

Selvfølgelig kan vi glede oss til siste sesong av DAG, og Nesbø-serien Okkupert. Men på vei hjem fra Arendalsuka og partilederdebatten på NRK blir TV 2s problem etter min mening stilt ganske klart:

Hovedkanalen er rett og slett ikke med der det skjer lenger, og er snart strippet for alt som heter politikk, samfunn, aktualitet, dokumentar og debatt.

TV 2 Nyhetene holder koken enn så lenge, men også her blir mer og mer av samfunnsansvaret skjøvet over på Nyhetskanalen.

Så kan vi lure:

Hvor ble det av Tabloid? Eller Rikets Tilstand?  Vårt lille land og Dokument 2? Eller Lønning Direkte og Holmgang fra kanalens spede begynnelse?

Sett over tid er det lett å se at TV 2 har endret seg fra å være en fullverdig allmennkringkaster på linje med NRK, til å bli en ordinær reklamekanal.

Da han tiltrådte, forsikret den nye TV 2-sjefen Olav Sandnes at han nettopp var opptatt av samfunnsansvar, journalistikk og aktualitet. Enten har han ikke fått viljen sin, eller så er de merkelig defensive der borte i Karl Johans gate eller i hovedkontoret til Egmont i København.

Ordinært tv holder på å bli spist av Netflix og andre strømmetjenester. Her kan løpet allerede være kjørt.

Det er på nyhet, debatt og aktualitet TV 2 enda har mulighet til å  bygge et norsk særpreg med tyngde og troverdighet - som igjen er nødvendig for å bli et ordentlig alternativ og "must see tee vee".

 

 

#medier #TV2 #NRK #fjernsyn #politikk #samfunnsansvar #Nettavisen #ErikStephansen