RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Lasse Olsrød Evensen

Petter Northug - på liv og død

"Sirkus Northug "på TV2 er et av de viktigste dokumentene på lang, lang tid innenfor sportsjournalistikk. Vi får et unikt innblikk i Petter Northugs så langt hemmelige liv som toppidrettsutøver. Petter er unikt åpen og programskaperne viser ingen sjenanse. Mandagen ble en unik TV-opplevelse i norsk tv-historie. På TVNorge så vi rett inn i hjertet på nordmenns tragedier i "På liv og død". Hver for seg to banebrytende tv-programmer.

Sirkus Northug er så my mer enn sirkus. Det er rett og slett en djevelsk god sportsdokumentar. Jeg har selv jobbet med Petter Northug mange ganger som journalist. Jeg har stått i snø til livet utenfor ei brakke i Oberstdorf under Tour de Ski i et latterlig scenario hvor Petter sto som en gud i vinduet med datidens pressetalsmann, Otto Ulseth, i regissørstolen. Helt håpløst. Jeg har vært med på pressetreff  hvor Petter har sett ut til å kjede livet av seg. Som idrettsmann har jeg hatt den aller største respekt for han. Som idrettsutøver i media har han vært en pest og en plage for oss journalister å jobbe med. Men TV-programmet Sirkus Northug har forandret mitt syn på personen Petter. Jeg har fått et unikt innblikk i en verden som for alle journalister har vært totalt lukket. Og for aller første gang fremstilles han som jordnær, enda mer morsom - og enda mer banebrytende.

 

SYK? Jeg er ikke lenger i tvil om at han har vært syk til tross for at noen av konkurrenten har trodd dette kun var et spill for galleriet i nervekrigen frem mot OL. Petter vartet opp med 10 ukers selvkontroll av kropp og sjel man skal lete lenge etter. Selv overivrige mosjonister starter treningen altfor tidlig i sykdomsperioder. Tilsynelatende gjorde Petter alt riktig. Det fikk vi bevist i Tour de Ski.

 

AVTALEN MED SKIFORBUNDET: Fortvilelsen og tankene rundt avtalen med skiforbundet sist høst fikk vi et greit innblikk i selv om vi aldri fikk ta del i de direkte forhandlingene. Men en esklusiv signatur på kontrakten er i sportsjournalistkretser å regne som et scoop og veier opp for mangelen om innsyn i forhandlingene. Samtidig delte han en mengde tanker og meninger med oss som vi ikke har hørt før. Den samme åpenheten møtte vi i støtteapparatet i Team Coop. Alle ga av seg selv. Nærheten og tilliten til filmteamet gjennomsyrer denne dokumentaren som i seg selv er både banebrytende og unik i norsk tv-historie. Men jeg stiller meg spørsmålet: hvorfor gikk Petter med på dette?

 

PROFILBYGGENDE FOR ALLE: For det første er en slik dokumentar ekstremt profilbyggende for hovedpersonen. For det andre har nok Petter hatt godt betalt. For det tredje er det en ekstrem god markedsføring av merkevaren Coop. Som TV-program har Sirkus Northug gjort utsagn fra Trude Dybendahl, Jacob Lund og mange andre kritikere til skamme. Og for TV2 har denne dokumentaren vært et scoop. Derfor er det all honnør til den frittstående produsenten Anders Sæther for i det hele tatt å ha fått til denne serien. Jeg mener det var et ekstremt lurt trekk av Petter Northug å stille opp.

Skal jeg være kritisk til noe, er det at noen av bildene, blant annet intervjuebildene, var litt slappe. Når intervjuer er gjort on the run, er alt lov. Men når man har en lyssatt intervjuesetting kunne noen av bildene vært bedre komponert og jobbet med i fargekorreksjon i etterkant. Grafikken på navn var også litt enkel for undertegnede, men dette er summa sumarum kun flisespikkeri.

 

PÅ LIV OG DØD: Midt i Sirkus Northug begynte "På liv og død" på TVNorge. Etter en periode som informasjonssjef i Norsk Luftambulanse en gang i forrige århundre, har jeg et visst innsyn i denne bransjen. 50 kamerateam rundt om i Norge i et døgn for å speile vårt helsevesen er jo ikke det man forventer seg av humorkanalen TVNorge.

 

BEGEISTRET: Jeg så reprisen sent i går kveld. Og ble, som så mange andre, begeistret. La meg aller først si noe om TVNorge.

God ledelse, tro på eget konsept og ikke minst stayerevne med nok penger i ryggen, skaper som oftest resultater. TVNorge, med tilstøtende kanaler, puster nå TV2 skikkelig hardt i nakken. Svært få programmer flopper på TVNorge om dagen(foruten Ari og Per). De har tatt over humorsegmentet i Norge og begynner nå å yppe seg både på aktualiteter samt sport. Både innholdsmessig og kommersielt bør både NRK og TV2 ta konkurransen på alvor.

Men at TVNorge skulle velge å gjøre På liv og død, forundret meg tidligere. Ikke nå lenger. Det sitter noen kloke hoder i TVNorge ledelsen.

 

STERKT: Det er sterkt å treffe mennesker som ligger for døden, se folk, bokstavelig talt, åpne hjertet sitt for kamera, se mennesker som gjenopplives fra det døde og se små barn bli operert. Det er direkte, usminket, balansert og et program som vi ganske enkelt har godt av å se.

Likevel er det ikke alt jeg ser betydningen av i et program som dette. Seansen med blodbussen virket litt malplassert uten en nødvendig journalistisk knagg å henge det på. Hvis man da ikke følger opp med at blodet fra en av de personene som ble tappet direkte redder en annen persons liv. Kunne man fulgt blodposens vei inn i en annen persons kropp, hadde jo dette vært fullendt. Rent klippemessig fungerte det også tilfredsstillende selv om raske klipp fra forskjellige seanser i mellompartiene mellom historiene virket lite gjennomtenkt, lite gjennomtenkt og derfor forstyrrende. I tillegg kunne jeg kanskje tenkt meg en mindre teatralsk fortellerstemme.

 Men herregud: nok en gang flisespikkeri for et vidunderlig banebrytende program som jeg skal følge hver eneste kveld.