RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Lasse Olsrød Evensen

Så var det kostholdet da..

 


Det er smerter i hver eneste muskel etter to dager med styrketrening. Økt nr. 2 gikk greit den. Dagen har blitt flott med jogging på morgen og styrke på kvelden. Men jeg merker at matinntaket blir det verste å kontrollere.

Jeg er veldig glad i mat. Og søtsaker. Og kafeer. I Thannhausen, rett ved der jeg bor, har de en aldeles utrolig iskafe.  Et "erdbeer becher", dvs friske jordbær sammen med vaniljeis, jordbær-saus og krem-toppings, er en delikatesse. I går var det 20 varmegrader i sola. Dere kan gjette hvor jeg var...

Men jeg spiser generelt for mye karbohydrater i form av brødvarer og pålegg. Skal dette gå riktige veien med 7 kg ned på en måned, må det bli mer tunfisk, kylling og ikke minst grønnsaker. Dette vil beklageligvis ta litt lenger tid å snu enn å komme i gang med treninga. Herregud, jeg er da bare et menneske...!!!

I går trente jeg også beina for første gang. For meg er dyp knebøy med frie vekter den optimale øvelse for beina. Men dette er en øvelse man ikke starter opp med sånn uten videre. Jeg brukte knebøymaskin istedenfor - og merket det veldig godt spesielt bak i hamstrings-muskulaturen som lå på grensen til krampe. Overkroppen, spesielt med armer, fikk sin gjennomgang i går også - og selvfølgelig bukmuskulaturen. Jeg holder fortsatt igjen på intensiteten selv om jeg kjører tre serier a´10-12 reps på hver øvelse. Men det blir nok mer anaroeb styrketrening når kroppen igjen blir mer vant til å trene.

Jeg er stiv i muskulaturen - og det gjør vondt. Men hva annet kan man regne med? Jeg skal forøvrig til Berlin og Danmark i slutten av uken. cecilia Brækhus skal bokse VM-kamp igjen og jeg skal dekke kampen for NRK. Skal nok finne meg et lokalt treningsstudio i Herning i Danmark men det blir nok mest rolig joggeøkter på meg.

Onsdagens trening blir kun en økt. Følg med. Og snart, når kroppen min er i 100% treningsmodus, skal jeg legge ut mer nøyaktige programmer. Men for de som lurer: 50-60 minutter rolig jogg/hurtig gange på morgenen, ettermiddag 10 øvelser styrke for hele kroppen, 3 serier a 10 repetisjoner på hver øvelse.

Her et bilde av fitness-studieot hvor jeg trener. De har et stort rom med frivekter og et rom med apparater som dere ser her..