RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Lasse Olsrød Evensen

Skiforbundet alene om skirevolusjon

Skiforbundets hemmelige våpen opp mot VM i nordiske grener i Val Di Fiemme kan være en ny skisåle. I følge den japanske produsenten Gallium, er sålen betydelig raskere enn de fleste andre skisåler og gir en gli som er opp mot en (1%) prosent bedre, dvs en innsparing på opp mot minuttet for kvinner på 30 km. Norges skiforbund er de eneste i verden som har denne skisålen.

-Ja vi har den skisålen for testing, sier Norges Skiforbund. Og mer vil de ikke si. Gallium er produsert av et japanske storkonsern som har masse penger i ryggen. De fikk opp et glider-produkt som danket alt annet i verden for tre år siden. I VM på ski i Holmenkollen i 2011 hadde nordmennene ekstremt gode ski mens svensker og andre klaget over smørerne sine. Etter det jeg erfarer, hadde nordmennene opparbeidet seg enorm kompetanse når det gjaldt bruk av Gallium og hadde produktet ekslusivt i første del av mesterskapet. Det ga suksess. Og nå er de på gang igjen, denne gang både med versjon to av den etter hvert så velkjente smørningen samt  en helt ny skisåle, dvs underlaget på en ski.

Gallium ble utviklet av japanerne sammen med nå avdøde Inge Bråthen og importør til Europa, Frank Evertsen. De har også bistått japanerne i utviklingen av den nye skisålen som så langt viser kjemperesultater.

-Skiforbundet har hatt veldig gode tester med den nye sålen, sier Evertsen. Norges Skiforbund avstår fra å kommentere akkurat dette. Derfor har jeg gjort min egen test for å se om det stemmer.

Uten at de visste hva slags ski de skulle gå på, fikk jeg tidligere toppløper og landslasgtrener, Pål Gunnar Mikkelseplass samt tidligere toppløper, nå forsker ved Folkehelsa, Ine Wigernæs, til å teste ut fire par ski. To par var på vanlig såle, to par var med den nye Gallium-sålen, det ene paret med høy andel av Gallium, den andre sålen med litt mindre. Og for å presisere: Dette er som en fast bestandel i sålen uten at den noen gang vil minke. Det er altså ikke smørningen Gallium vi her ser i bruk. SE VIDEO:

http://www.youtube.com/watch?v=-nQhsqY-R0o&feature=plcp

Testen var uten tvil positiv i forhold til de vanlige sålene som brukes i dag. Den ene skien med den nye sålen var sågar to prosent(2%) bedre enn den tradisjonelle sålen. Både Mikkelsplass og Wigernæs måtte innrømme at dette var spennende produkter.

-Dette er et produkt som gir ekstra store utslag på fører rundt null grader. Det vil være en revolusjon ikke bare for langrenn, men for alpint, hopp, snowboard og andre også, sier Frank Evertsen i Gallium.

Norges Skiforbund,  med sin enorme og etter hvert så velkjente smørebuss, har eget utstyr for å legge sålene på hvilken som helst skimerke, det være seg Rossignol, Madshus, Fischer, Atomic etc. Etter de vi erfarer har de i testperioden hatt problemer med bobler når de har lagt det på, men dette bør de nå ha løst. Uten at noen vet det, kan norske løpere allerede ha brukt den nye vidundersålen i konkurranser. Eller så venter de med å bruke den til VM i februar i Val Di Fiemme. Spørsmålet er bare om Norges Skiforbund kan sitte på sålen lenge nok til at det blir en fordel. Galliums importør er nemlig ikke spesielt blid på Skiforbundet etter at de har latt Swix få uttale seg fritt men på falskt grunnlag. De har truet med å trekke seg fra hele samarbeidet og al konkurrentene få fordelen.

Skiforbundets sponsor, Swix, har nemlig ikke likt at en liten konkurrent har tråkket dem på tærne. Det har irritert dem grenseløst at Gallium fikk mye av æren for suksessen i Holmenkollen. I reklame sier Swix at de står blant annet bak Therese Johaug sin suksess på 30 kilometeren i VM i Holmenkollen. I følge de opplysninger jeg sitter med blant annet fra data i Skiforbundets egen smøredatabase samt skriftlige bekreftelser fra smøresjef, Knut Nystad, stemmer ikke dette. Johaug brukte Gallium og IKKE Swix sitt nye gleder-produkt i VM. Swix sitt nye produkt, som de har lansert i år, er basert på samme prinsippet som Gallium men den kjemiske sammensettingen er forskjellig.

Jeg synes det er merkelig, ja på grensen til simpel markedsføring, hvis Swix bruker sitt maktapparat til å spre falske opplysninger for å skade en konkurrent. Blant annet har de fått helsider i en norsk næringslivsavis som skriver mye sport – og hvor de uanfektet får lov til å hevde sin suverenitet og ta æren for Johaugs kollen triumf. For å si det rett ut: Dette bør Swix holde seg for gode til og eierne bør kikke litt ned i systemet og gi refs.