RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Lasse Olsrød Evensen

Terningkast fem for NRKs MGP-produksjon men Jenny Skavlan holder ikke

 

Margaret Berger leverte veldig bra under den norske MGP-finalen. Men mest av alt er NRKs TV-produksjon sterkt gjennomført til tross for at jenny Skavlan ikke holder som programleder.

Mens folk er mest opptatt av låtene under gårsdagens MGP på NRK,  tar jeg for meg TV-produksjonen. La meg si det med en gang: Terningkast 5 for NRK. Dette var digg - som Aksel Lund Svindal ville sagt det. Hva som trekker ned? Jenny Skavlans programledelse.

Flerkameraproduksjonen satt som ei kule. Mange gode og originale ideer som gjorde at produksjonen hadde dynamikk til tross for at man fulgte en særdeles tradisjonell oppskrift. Likevel funket det. Grunn: Kreative løsninger innenfor det tradisjonelle.

La meg først gripe fatt i bilderegien. Den ble gjennomført uten store feil. Den bød på spennende bildevinkler - og ikke minst: jeg likte gjennomføringen av kamerakjøringene. Bruken av både kran og steadycam samt håndholdte kameraer fungerte veldig bra. Det er deilig å se kranbilder som blir fullført - og ikke klippet midt i bevegelser. Samtidig var regien variert. Ikke et eneste nummer hadde likehetstrekk til tross for minimale dekorforandringer på scenen. Jeg likte spesielt kameraposisjonen til programleder ute i salen hvor publikum ble en god og funksjonell kulisse. Det jeg ikke likte var presentasjonen av  komponist og tekstforfatter før hver artist. Det ble litt lokal-TV for meg og kunne vært løst mer elegant enn at de sto som statuer og så inn i kamera. En kort kreativ VB ville eksempelvis bedret dynamikken.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YyHMEUXf-9U

Scenen og dekoren er jeg også rimelig godt fornøyd med. Kunne jeg ønsket med noe, var det en mulig catwalk ut i salen for å skape en nærhet til publikum under fremføringen av låtene. I lengden kan det fort bli kjedelig med en rektangulær scene uten nivåer og utbygg, men samtidig er det safe og forutsigbart. Jeg likte dekorens enkelthet ved bruk av led - samt ditto lyssetting. En scene i dagens TV-verden uten et hav av moving heads(bevegelige lyskastere), gjør fort en produksjon gammeldags. Men her var det såpass mange at det skapte variasjon og dybde i scenen. Og lysdesigneren bruker skygger uten å pøse på selv om det henger bøttevis i taket. Yes. Respekt.

Rent lydmessig er det for de fleste et helvete for alle lydmenn å jobbe i Oslo Spectrum, enten de jobber med PA-delen eller i TV-bussen. Murvegger lager klang. Heldigvis slapp vi live-orkester og lydproblemer fordi man i MGP-sammenheng kjører playback(musikk på tape, live sang). Jeg mistenker dog at det var autotune med i bildet her. Ikke en eneste en av artistene jeg hørte sang surt - og det hører med til skjeldenhetene. Men hvorfor ikke?

 

Jenny Skavland er ingen fullblods programleder og virket bundet av manus og situasjonen unde MGP i Spectrum.

Når det gjelder programledelsen, er den for meg todelt. Unge Erik Solbakken er god. Ferdig diskutert. Men han gjorde en stor blemme i siste del under avstemningen. Allerede før det var to landsdeler igjen, deriblant Østlandet, slo han fast at Margaret Berger vant. Sånn gjør man ikke. Han kunne bygget opp stemningen ved å si at det normalt sett er mange flere som stemmer på Østlandet og at dette ikke på noen måte var avgjort. Da hadde nervesystemet i mellomgulvet til seerne fått leve noen minutter til. Men ser jeg bort i fra akkurat den lille detaljen har han humor, godt språk og evnen til å improvisere som gjør han til NRKs sikreste valg i årene som kommer. Når det gjelder Jenny Skavlan bør hun få mer oppmerksomhet for kjolevalget enn for rollen som programleder. Hun var for bundet til manus, til teleprompt og for usikker til denne store rollen. Min ærlige mening er at hun ikke har de egenskapene som gjør henne til en fullblods programleder, kun utseendet.  Jeg stiller derfor spørsmålet: Hvorfor?

Så kort om det musikalske: Personlig synes jeg dette var en finale med stor variasjon i låter. Alle artister var gode på scenen foruten Annsofie, som for meg har en negativ utstråling. Det går på kroppspråk og ansiktsuttrykk. At man valgte å la henne stå når hun sang - og ikke satte henne på en barkrakk med elementer rundt seg for å ta vekk fokus fra hennes opptreden, er for meg en klar regi-tabbe. Jeg synes heller ikke at stemmen hennes  kledde denne krevende låten. Hva med Torstein Sødal eller Didrik Solli Tangen - eller Maria Haukås på denne nydelige låten? Og la meg komme med et ukjent tips: Sjekk ut kristin Bjerkerud fra Hønefoss! Med slike artister bak mikrofonen, tror jeg Margret Berger hadde fått større konkurranse.

Forøvrig er Margaret Bergers låt godkjent.  Om den har noe å gjøre i den internasjonale finalen, er jeg særdeles usikker på. For min smak, mangler hit-følelsen. Jeg klarer ikke huske refrenget etter å ha hørt den noen ganger nå. Men jeg husker kjolen - og en meget god og balansert sceneopptreden.

At Norge har fått en ny yndling i Adelene, har jeg tro på. 16 åringen har litt Tone Damli-preg over seg, men virker ikke fullt så kalkulert og planlagt som Tone. Jeg håper hun beholder denne ekteheten og får dyktige folk rundt seg. Det trenger hun - for stemmen skremmer ingen.

Kveldens beste: Den svenske MGP vinneren fra i fjor. Suverent...