Blogg.no-eventyret er over

Kjetil Manheim

Kjetil Manheim Foto: (Nettavisen)

Plattformen avvikles og sammen med den slettes det over en million blogger.

22.12.18 20:37

Kjetil Manheim, plattformansvarlig for Blogg.no.

Og så var den altså over. Reisen som startet på Bislet i Oslo som en idé hos de to ivrige gründerne, Rafiq Charania og Per Kleven.

Idéen er i dag best kjent i Norge som blogg.no og baserte seg på at alle som ønsket det burde få tilgang til å lage seg en blogg.

For å realisere ideen bygget de to en plattform som var laget slik at folk enkelt kunne sette opp en egen blogg uten å måtte installere programvare på egen server eller drive med programmering.

Blogsoft ble navnet og blant de første kundene var Spray.no som inviterte alle sine brukere til å begynne å blogge. Kampen mot de store amerikanske leverandørene Blogger og Typepad var i gang, og den skulle vinnes gjennom strategiske partnerskap med store medieaktører i Norden, som Spray.

«Vi må tenke annerledes» sa Rafiq den gangen med henvisning til at man skulle bli en leverandør til medier og portaler i stedet for å fronte løsningen selv. Hele oppstarten var en garasjehistorie verdig.

Alle store nettløsninger har sin garasjehistorie.

Fra «hovedbasen» i Schwensensgt 5 ble blogsoft driftet på egne maskiner. Adressen ble hjem, arbeidsplass og serverlokaler. Møtene tok man et mindre kaotisk sted; hos kundene.

- Per og jeg har jobbet sammen i mer enn 10 år, sa Rafiq i et intervju. – Vi sluttet på skolen for å drive med 3D-animasjon, CD-ROM og senere webutvikling. Vi jobber sånn at Per gjerne får en god idé som han realiserer. Så springer jeg ut og selger den inn til kunder og partnere.

Og slik var det. Jeg husker perioden godt. Rafiq løp virkelig rundt. Han maste, lokket, begeistret og solgte. Få mestret evnen til å sjonglere et tusen og en oppgaver samtidig bedre enn ham.

Strategien om å jobbe med meidepartnere viste seg imidlertid å ikke gå fort nok. Troen på bloggproduktet og på fremveksten av «mega-bloggere» som ville bli større enn mange nettaviser var sterk. Per og Rafiq valgte derfor å starte egne blogg-communitites.

Først etablerte de blogg.se i et samarbeid med Aller-konsernet, kort tid etter kom blogg.no som de startet selv.

«Ingen» i norsk mediebransje hadde tro på blogg.no. De to gründerne slet i motbakke. Ingen ville snakke om dem, ingen ville samarbeide med dem. Blogg var ikke et ordentlig medie, var gjennomgangstonen. Blogging er useriøst.

Ignoransen fra norsk offentlighet var kanskje en forkledd velsignelse, for mens «main stream media» og forståsegpåere så en annen vei tok folket imot blogg.no med åpne armer.

Blogg.no vokste til å bli Nord-Europas største blogg community og Norges 10ende største nettsted på TNS gallup listene.

Med hundretusenvis av bloggere som delte bilder og innlegg.

Når Mediehuset Nettavisen kjøpte selskapet i desember 2012 var det blitt etablert to millioner blogger på tjenesten. Et formidabelt tall i et land med litt over fem millioner innbyggere.

Det er få store internetteventyr i Norge. Blogg.no er et av dem. Ikke bare ble det en formidabel tjeneste, det ble også plattformen som la grunnlaget for nesten alle toppbloggerne i Norge.

«Alle» startet sin bloggkarriere på blogg.no, og de aller største ble store der også. Det å havne på topplisten til blogg.no åpnet for karriere og berømmelse.

I dag er bloggere og influencere blitt en stor del av den norske medieverden, nøyaktig slik Per og Rafiq forutså. Men for blogsoft og bloggcommunity-tjenesten er reisen over.

Seksten år etter at de to visjonære gründerne tok sats skal plattformen nå avvikles og sammen med den slettes det over en million blogger.

Egmont som i dag eier merkevaren blogg.no skal fortsette å bruke navnet, men det blir en annen historie. Blogg.no sin tid som hele Norges bloggplattform er over. Den vil bli savnet.

Rafiq Charania gikk bort alt for tidlig i en alder av 39 år etter lang tids sykeleie i 2014. Hans navn vil alltid stå prominent i Norsk Internetthistorie og være ensbetydende med blogging og blogg.no.

Hans medgründer Per Kleven er imidlertid fremdeles aktiv. Han er for tiden i gang med et nytt norsk internetteventyr, https://publicisto.com , en platform som satser internasjonalt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Kjetil Manheim

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag