*Nettavisen* Nyheter.

Dette skjer med kroppen din når du dropper frokosten

Jarle Berge:

Low GI breakfast porridge , fruits and nuts Healthy eating frokost Foto: Istock

En del ungdom og voksne dropper frokost for å kontrollere kroppsvekten, eller fordi de ikke tar seg tid til å spise om morgenen. Dette er en dårlig strategi.

25.01.18 15:06

Jarle Berge er doktogradsstipendiat ved Sykehuset i Vestfold, Senter for sykelig overvekt og Klinikk fysikalsk medisinsk og rehabilitering.

Frokost eller breakfast betyr å bryte fasten etter natten, men både for ungdom og voksne kan frokost være en utfordring. Flere har lært at frokost er det viktigste måltidet i løpet av dagen, men stemmer det? Temaet er fortsatt til debatt, men mye tyder på at frokost er et viktig måltid. I vårt «prestasjonssamfunn» skal vi alle prestere enten på arbeid, skole, idrett eller fritidsaktiviteter, og det krever at kroppen har nok næring.

Frokost gjør at kroppen er klar for å prestere optimalt både fysisk og psykisk gjennom en hel dag. Det er ikke hensiktsmessig å legge ut på langtur med bil eller moped når reservetanken blinker rødt. På samme måte må også kroppens energilagre fylles opp før vi starter dagens 24- timers tur.

Klikk på bildet for å forstørre.

Jarle Berge er doktogradsstipendiat ved Sykehuset i Vestfold. Foto: Høgskolen i Sørøst-Norge

Barn og ungdom er i vekst og utvikling og har dermed ekstra behov for energi. Frokost blir derfor et viktig måltid. Å spise frokost kan gi økt konsentrasjonsevne og hukommelse. Det er vist at elever som spiser regelmessig frokost er mindre hyperaktive, har mindre skolefravær og får bedre karakterer enn elever som ikke spiser frokost. Ungdom som ikke spiser frokost har dårligere generelle spisevaner og mindre mulighet til å få i seg den mengden energigivende næringsstoffer, vitaminer og mineraler kroppen har behov for i løpet av dagen.

Mangel på tid og dårlig appetitt

Opptil 50 prosent av ungdommer dropper frokost, og det er vanligere for jenter enn gutter. Grunnen til at mange dropper frokost er ofte mangel på tid eller dårlig appetitt på morgen. Sett derfor av tid om morgenen og sørg for at frokosten blir et rolig og hyggelig måltid. Spis gjerne frokosten sammen, familier med felles måltider har ofte sunnere kosthold. Når en hel familie skal ut av huset på morgenen ligger selvfølgelig alt til rette for et høyt stressnivå. Å planlegge frokosten dagen før, eventuelt gjøre den klar i kjøleskapet, reduserer stressnivået på morgenkvisten. En mulighet er selvfølgelig å legge seg tidligere for å kunne stå opp litt før og ha tid til frokost.

Det å gjøre frokosten litt mer delikat og spennende kan øke appetitten, husk at vi spiser først med øynene. En brødskive med salami vil kanskje ikke øke en allerede dårlig appetitt, men en smoothie med litt kornblanding kan være mer fristende? Kanskje vi kan tjene på å lage mer spennende frokoster og matpakker til barna? Vi trenger alle litt variasjoner i måltidene våre for å friste appetitten. Har du god appetitt om morgenen og trenger kun en brødskive eller knekkebrød kan en rask og enkel frokost være godt nok. Det viktigste er faktisk bare å få i seg mat – det enkle kan ofte være det beste.

Hvis du ikke klarer å få i deg frokost hjemme, kan det være lurt å ta med seg frokost på skolen. Enkelte trenger litt tid på å starte kroppens maskineri før appetitten kommer snikende.

Gode vaner

Å spise frokost bidrar til gode spisevaner resten av dagen og senere i livet – sunne matvaner starter tidlig i livet. En del ungdom og voksne dropper frokost for å kontrollere kroppsvekten, men dette er en dårlig strategi. Gode frokostrutiner kan føre til en bedre måltidsrytme gjennom hele dagen, med mindre småspising av usunn mat eller overspising ved andre måltider.

Gode spisevaner og et godt kosthold er viktig for en sunn livsstil, det er også hevdet at frokost gir bedre humør. Start derfor dagen med frokost.

Innlegget ble først publisert i Tønsbergs Blad.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag