Eldrebyråden som alltid skylder på andre

James Stove Lorentzen:

TVANGSFLYTTES: Byårdsleder Raymond Johansen og eldrebyråd Tone Tellevik Dahl står bak en politikk som fører til at 93-årige Ingrid Espelid Hovig blir tvangsflyttet fra Frognerhjemmet.

TVANGSFLYTTES: Byårdsleder Raymond Johansen og eldrebyråd Tone Tellevik Dahl står bak en politikk som fører til at 93-årige Ingrid Espelid Hovig blir tvangsflyttet fra Frognerhjemmet. Foto: Montasje (Nettavisen)

Byråd Tellevik Dahl legger skylden på de borgerlige for nedleggelsen av Frognerhjemmet. Det er i beste fall en tåkelegging for å dreie debatten vekk fra noe ubehagelig.

James Stove Lorentzen (H) er leder av helse og sosialkomiteen i Oslo bystyre.

Hun forklarer at de borgerlige partiene har satt «bestemor på anbud i stor stil, uten å samtidig ha oversikt eller kontroll på hva dette kan medføre uten god styring» Det er en høyst merkverdig påstand. Sannheten er at ni sykehjem og to aldershjem eiet av ideelle stiftelser har kontrakter som går ut på slutten av året.

Grunnen til det er at da disse ble inngått i 2011 var det ikke krav om anbudskonkurranser, disse institusjonene hadde fått sine kontrakter forlenget ved direkte anskaffelser, som hadde vært vanlig i alle år før det. Nå er reglene endret og kommunen må legge kjøp av tjenester ut på anbud.

Jeg forventer at alle de andre ideelle sykehjemmene er istand til å delta i anbudskonkurransen og vil dermed kunne fortsette sin drift. At enkelte eldre sykehjem ikke klarer å møte fremtidens krav har vi visst lenge og derfor er planene lagt for å både bygge nytt og oppgradere eksisterende. Skal vi lykkes med å fremme de ideelle sykehjemmene, som alle i bystyret er enig om, må vi invitere til anbud. Det er både bra, men det er også et lovkrav.

Så bør ikke diskusjonen rundt Frognerhjemmet utelukkende dreie seg om enerom og bad. Kvalitetskravene dreier seg også om brannsikkerhet og luftkvalitet, ifølge de dokumentene vi har så mangler Frognerhjemmet sprinkleranlegg og de har et gammelt ventilasjonsannlegg. Det er ikke overaskende at eiere av noen eldre bygg ikke ønsker eller klarer å bygge om til dagens kvalitetskrav, og selv om det hadde vært mulig hadde likevel beboerne måttet flytte, akkurat på samme måte som beboerne på Ullerntunet og Hovseterhjemmet måtte for noen år siden.

Nå står de to flunkende nye sykehjemmene ferdige og alle har flyttet inn, klart til å tjene byens befolkning og møte deres forventninger til standard i mange tiår fremover, tror ikke noen angrer på at vi satte i gang de prosjektene.

- Diskusjonen rundt Frognerhjemmet bør ikke utelukkende dreie seg om enerom og bad. Kvalitetskravene dreier seg også om brannsikkerhet og luftkvalitet, skriver James Stove Lorentzen (H). Foto: Oslo kommune / Sturlason

I tillegg er flere nye anbudsprosesser på gang, for å øke kapasiteten, akkurat som planlagt. Byråden har ikke noe grunnlag for å mene at det er manglende styring fra forrige byråd som er problemet, det høres mer ut som en ansvarfraskrivelse.

Når det gjelder de kommersielt drevne sykehjemmene har de kontrakter som har utløpsdatoer som går over flere år og som har opsjoner som gir god fleksibilitet.

Til slutt skriver byråden at det «finnes ikke ett parti som har vært mot at eldre skal ha enerom, eget bad og trygghet for at hjemmene er brannsikre og har god luft», nettopp, det har vi stått sammen om og arbeidet startet for flere år siden. Hvorfor da denne trangen til å rakke ned på de borgerlige partiene?

Anbud og konkurranse har løftet eldreomsorgen i Oslo, de ideelle sykehjemmene har i alle år skåret meget bra på pårørendeundersøkelsene. Vi ser også at når kommersielle selskaper tar over kommunale sykehjem så har også disse fått seg et løft.

Høyre er overbevist om at et mangfold av leverandører løfter kvaliteten på hele sektoren. Sykehjemmene lærer av hverandre, nye ideer prøves ut, andre tar etter og på den måten motiveres alle til å gjøre en bedre jobb.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.