RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Marie Glimstad:

Fanget i lekseklemma

Lekser tar stor plass i hverdagen for både barn og unge. Foreldre blir frustrerte over å se at barna må sitte kveld etter kveld med lekser, de blir utslitte og leie. Dette synes jeg blir for dumt.

Både barn, ungdommer og foreldre er frustrert over leksene, skriver Marie Glimstad.
Både barn, ungdommer og foreldre er frustrert over leksene, skriver Marie Glimstad. (Foto: Istock)

Av Marie Glimstad, 9. klasse Nordberg skole, praktikant i Nettavisen

Lekser oppsto i Norge mange år tilbake da Norge hadde lite penger og vi hadde skole bare noen få ganger i uka. I dag har vi 5 ganger i uka og veldig mye bedre læringsmiljø.

Tirsdag 12. juni ble over 24.000 underskrifter mot lekser overlevert til Kunnskapsdepartementet.

Marie Ovidie Nedregotten Glimstad

Jeg går selv i 9. klasse og kjenner godt til stresset med lekser, jeg og mine venner gjør alle leksene med redselen om at hvis vi ikke gjør de får vi anmerkning. Dette er jeg er sterkt imot. Vi på ungdomskolen bør ikke gjøre lekser bare fordi vi er redde for konsekvensene hvis vi ikke gjør dem, men fordi vi ser på det som en mulighet til å bli bedre i et fag.

I Norge er det mange som ikke er etnisk norske og det kommer bare flere og flere. Det kan være vanskelig for enkelte elever som ikke har norske foreldre å få hjelp med leksene. Men det er ikke bare de med en annen bakrunn som sliter med hjelp til leksene hjemme. Når elevene kommer opp på et visst klassetrinn, kan ikke enkelte foreldre som detter av etter grunnskolen bidra med leksene.

Dette er også et stort problem for mange. De elevene som ikke har foreldre som kan hjelpe til, får heller ikke like mye ut av leksene. Det ville vært bedre å gjøre leksene på skolen, hvor elevene kan få skikkelig undervisning og hjelp på de områdene de sliter med. Her kunne de få mulighet til å forstå, derfor kan leksehjelp være en god løsning. Eller la timene vare litt lenger så ungdommene får den undervisniningen de trenger.

Som ung idag er det et stort press på å prestere over alt.

Skole, fritidsaktiviteter og i sosiale settinger. I tillegg er vi midt oppi vurderingsperioden, og da er det opp til flere prøver i uka, og oppå der igjen er det mange lekser, så klart. Dette gjør flere ekstremt stresset, inkludert meg.  Som 15- åring er det viktig for meg å bli et godt menneske, og finne ut hvem jeg er før noe annet, og dette gjelder ikke bare meg.

Vi blir ikke bedre mennesker av alt dette stresset. Jeg mener vi må lære oss hvordan være gode mennesker og leve i de omgivelsene som vi befinner oss i, og det lærer vi virkelig ikke når vi har dette stresset hele tiden. Vi klarer ikke slappe av.

Jeg mener at timene bør være mer produktive slik at vi ikke har dette ekstra materialet som vi må lære hjemme på egen hånd. Det er bedre å jobbe hardt på skolen og få alt unnagjort, deretter kunne slappe av hjemme og ha mer tid til venner og fritidsaktiviteter.

La unge være unge. La oss få fritid, la oss få slippe å bli fanget i lekseklemma.