*Nettavisen* Nyheter.

Rullestol-marerittet i Grefsenveien

Ellen Ronæss:

Ellen Ronæss (innfelt) flyttet til Grefsenveien for å klare seg selv. Men høye fortauskanter gjør at hun ikke klarer seg alene i rullestol. Foto: Google maps/privat

En måned etter innflytting, gruer jeg meg som en bikkje hver jeg skal til eller fra behandling. Både rullestolen og jeg, hver for seg, må nærmest bæres over fortauskanten av sjåføren.

Ellen Ronæss er sint og fortvilet innbygger og medlem av Nordre Aker Høyre.

Jeg har nettopp kjøpt en av de 33 leilighetene i seniorsameiet (50+) i Grefsenveien 78D for å klare meg selv, etter et hjerneslag for 6 måneder siden. Etter å ha vært aktiv i hele mitt liv, vil jeg gjerne fortsette med det som pensjonist.

Men jeg sitter i rullestol nå og kjøpte leiligheten her nettopp fordi alt her er tilrettelagt for handikappede som ønsker å klare seg selv. Men en måned etter innflytting, gruer jeg meg som en bikkje hver jeg skal til eller fra behandling og trening med pasienttransport, med taxi på egenhånd, ved transport i privatbil eller komme med bydelsbussen til Ruter, og det er så og si hver dag.

Her skal sykkelstier bygges på hver side av Grefsenveien og nye trikkeskinner skal legges fra Storo og hele veien oppover. Det samme skjer overalt i byen, det vet vi jo. Mye som gjøres av MDG og byrådet i Oslo er det tverrpolitisk enighet og mye er oppfølging av tidligere byråd og vedtatt av Oslo bystyre, men innbyggerne må lyttes til og høres. Selv høringsuttalelser blir oversett.

Jeg brøler så høyt jeg kan. Her må fortauskanten SNAREST senkes. Er det noen som hører meg? Strakt, ikke om noen måneder eller år. Den høye kanten som nettopp er bygget, er nærmest umulig for meg og flere her å forsere selv med hjelp. Et mareritt har det blitt. Både rullestolen og jeg, hver for seg, må nærmest bæres over fortauskanten av sjåføren, og de kan være både og.

Dette skulle jeg ha klart selv om det ikke var for den fortauskanten. Det har blitt endel nestenulykker for meg med urutinerte sjåfører som forsøker å hale og dra, blir sure på meg og sier jeg må bestille spesialbil og ha med ledsager. Hvorfor lage det så vanskelig for beboere?

For å tilrettelegge for de røde sykkelfeltene er samtlige parkeringsplasser fjernet, og det er bare satt opp et skilt med av/påstigning utenfor inngangsdøren og uten rød asfalt akkurat der. Men hvorfor kan ikke sykkelfeltet heller starte nedenfor Grefsenveien 78D? Da kan det bli noen få plasser for (korttids)parkering fra Glads vei og ned til av- og påstigningsplassen rett utenfor inngangen. Det ville dessuten løst problemet med parkering for hjemmesykepleie, pårørende og leverandører.

Fra å være selvhjulpen er jeg blitt totalt avhengig av hjelp hele tiden inn og ut på grunn av disse sykkelstiene som nesten ingen bruker. Slik kan ikke MDG og byrådet drive på. De ødelegger byen for innbyggerne i all sin fanatisme. Fra å ville gjøre noe bra har de glemt at vi - innbyggerne - skal leve og bo her også.

Hele veien blir stengt for privatbiler nå, en av hovedårene i bydel Nordre Aker. Hvor lenge? 2 år? I mellomtiden vil vi alle likevel gjerne klare oss selv og få hverdagen vår til å gå opp. Med dette byrådet blir vi stadig hindret i nettopp det. Vi må derfor snarest få et nytt byråd som bryr seg om alle innbyggerne, ikke bare spreke og syklister.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.