RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
George Gooding
Sist oppdatert:

NTB sprer løgn fra Russland-propagandist om CIAs første kvinnelige direktør

En kombinasjon av Trump-forakt og journalistisk slurv fører til at løgnpropaganda fra Russland-finansierte kilder blir ukritisk videreformidlet i norske medier.

CIA-direktør Gina Haspel
CIA-direktør Gina Haspel (NTB scanpix)

17. mai ble CIA-veteranen Gina Haspel utnevnt til USAs første kvinnelige CIA-direktør.

NTB feiret begivenheten slik:

Haspel blir dermed den første kvinnen som noensinne leder det amerikanske etterretningsbyrået. Haspel ledet tidligere CIAs beryktede torturprogram og deltok selv under tortur av fanger.

Ledet torturprogram. Torturerte fanger.

7. mai skrev de noe av det samme:

Hun har bemannet en rekke CIA-stasjoner verden rundt etter at hun ble ansatt i 1985, og har forsvart sin deltakelse i tortur av fanger.

I en bildetekst fra samme sak skriver de: «Gina Haspels fortid som torturist har skapt debatt i USA.»

Torturist. Forsvarte tortur.

23. mars, NTB, samme:

Som agent i felten deltok Gina Haspel selv i tortur av fanger, en praksis hun senere har forsvart.

Haspel har altså personlig deltatt i og forsvart tortur, ifølge NTB.

"Trumps CIA skal ledes av en torturist" er en spennende vinkling – men stemmer det?

Kilden til NTBs torturistanklage mot Haspel

Påstandene om Gina Haspels "torturistbakgrunn" begynte hos en tidligere CIA-agent, John Kiriakou. 5. februar 2017 skrev han et innlegg hos Reader Supported News som har blitt kilden til mange rapporter og presseoppslag siden.

Det var her Kiriakou gav henne kallenavnet "Bloody Gina", og fremmet påstander om personlig deltagelse i torturen av fanger:

It was Haspel who was Rodriguez’s handpicked warden of the first secret prison the CIA created to handle al-Qaeda detainees. It was Haspel who oversaw the staff, including discredited contract psychologists James Mitchell and Bruce Jessen, the notorious pair who came up with the torture techniques and who actually carried out torture on prisoners. It was Haspel who videotaped the torture of Abu Zubaydah.

22. februar 2017 publiserte ProPublica en sak om Haspel, som henviste til Kiriakous artikkel og inkluderte utsagn fra ham om henne. Det var denne saken som satt fart på påstandene om Haspel som "torturist".

European Center for Constitutional and Human Rights (ECCHR) gikk ut med en pressemelding i juni 2017 som baserte seg på ProPublicas rapport, og andre mediaoppslag som var basert på denne.

ECCHR hevdet at Haspel ledet fengselet i Thailand under torturen av fanger, og at hun daglig overvar torturen uten å gripe inn.

Oppslagene om Haspel kom fordi hun ble utnevnt til nestleder av CIA, men saken blåste etter hvert over. 

Inntil hun ble nominert til å lede CIA.

Kiriakou tilbake i rampelyset 

13. mars 2018 blir Gina Haspel nominert av president Trump til å ta over som CIA-direktør i sammenheng med å nominere sittende CIA-direktør Mike Pompeo til utenriksminister. 

Plutselig får de gamle påstandene om Haspel en ny sjanse.

14. mars Kiriakou dukker opp i et intervju på Russia Today (som er finansiert av Russland), der hun får kallenavnet "godmother of torture" basert på hans utsagn:

Gina Haspel should be in the dock at The Hague, not in the director’s office at the CIA. As has been noted in the Washington Post, New York Times and other outlets, Gina Haspel has blood all over her hands. She is the godmother of the CIA’s torture program.

Oppslagene han nevner i mediene er basert på ProPublicas påstander, som igjen er basert på hans påstander.

– Hun torturerte bare for å torturere, hevdet han samme dag til det venstrevridde programmet Democracy Now.

15. mars falt "Bloody Gina"-påstandene sammen som et korthus.

ProPublica med monsterkorrigering

James Mitchell, forfatteren av en bok ProPublica hadde brukt som kilde for å bekrefte påstandene til Kiriakou, gav et tv-intervju 14. mars der han påpekte at ProPublica hadde gjort en grov feilantagelse om hans bok.

Flere steder i boken snakket Mitchell om "hun" og "han" om personen som administrerte det beryktede Thailand-fengselet. ProPublica hadde antatt at kjønnspronomenet ble brukt vilkårlig for å skjule identiteten til den det gjaldt; Mitchell sa nå for første gang at dette ikke stemte.

Når han skrev "hun", så mente han Haspel. Når han skrev "han", så mente han faktisk en annen, en mann. 

ProPublica antok at alle referanser til "han" egentlig var om Haspel; dette gjorde de nok for å få Kiriakous påstander til å stemme.

Etter en gjennomgang med andre kilder, publiserte ProPublica en omfattende korrigering 15. mars om fjorårets sak om Haspel, der hun ble kvittert ut av alle anklagene om å ha vært personlig involvert i tortur, og å ha vært sjefen for fengselet da to kritiske fanger ble torturert under avhør.

Alle de grove torturistbeskyldningene til Kiriakou var oppspinn.

ProPublica hadde gjort seg skyldig i motsatt bevisførsel og å ha misforstått seg frem til bekreftende bevis.

Korrigeringen førte til korreksjoner overalt i amerikanske medier de neste dagene.

NTB kjørte på med avkreftede påstander

Selv om ProPublica og en rekke amerikanske medier ( bl.a. Associated Press) gikk ut med korrigeringer fortsatte NTB å spre påstandene til Kiriakou. Korrigeringene førte til at enkelte senatorer revurderte sin meldte motstand mot Haspels nominasjon.

23. mars, 7. mai og 17. mai gjentok NTB "torturist"-anklagene, selv om kildene det var basert på hadde dementert påstandene innen 20. mars.

Det er ingen tegn til at NTB har hatt noen interesse av å "ta alle forbehold" om deres nyhetsmeldinger om Haspel, ei heller dobbeltsjekke at de grove beskyldningene mot Haspel faktisk stemte med all tilgjengelig informasjon.

Dette er et gjentagende mønster hos NTB; det tas få eller ingen forbehold når Trump og hans administrasjon skal omtales, ei heller når det er republikanere og andre fra amerikansk høyreside som skal omtales.

Ironien denne gangen er hvem sine påstander NTB har kommet i skade for å ukritisk videreformidle.

Russland er levebrødet til Kiriakou

16. mars fikk Kiriakou publisert en utvannet versjon av påstandene sine i The Washington Post. Bylinen inneholdt en svært interessant opplysning: han er radiovert hos Sputnik Radio, som er finansiert av… Russland.

23. mars – samme dag som en av NTBs "torturist"-oppslag om Haspel – publiserte Conservative Review en rapport om Kiriakous koblinger til Russland og hans plutselige iver etter å gjenta russisk propaganda etter han slapp ut av fengsel.

Kiriakou ble nemlig tiltalt og dømt under Obamas regjering for å ha lekket gradert materiale og identiteten til en hemmelig CIA-agent.

Da han hadde sonet ferdig, skyldte han nesten 800 tusen dollar i advokatutgifter. Han trengte penger, og raskt.

The New Republic publiserte en grundig artikkel om Kiriakou 14. mai som forklarer hvordan Russland reddet ham fra økonomisk ruin: " The CIA Spy Who Became a Russiand Propagandist".

It was then—while earning about $400 a week, very little for a man with five kids and a house in the D.C area—that Mindia Gavasheli, the D.C. bureau chief of Sputnik News, called and offered him a job.

Ifjor publiserte Politico en artikkel om en tidligere journalist hos Sputnik News, der han hevder de forsøkte å styre hans arbeid i pro-russisk retning.

Det er altså her NTBs grove og for lengst avkreftede påstander om USAs første kvinnelige CIA-sjef kommer fra: en forsmådd CIA-agent som får regningene sine betalt av den russiske stat.

NTB kan lett påvirkes av statsfinansiert propaganda

Jeg gjentar det jeg har advart mot i en årrekke: 

NTB er en sårbar propagandasentral, et lett bytte for å plante falske nyheter, fordi de opererer etter egne fordommer og er ukritiske til spennende saker de kan selge videre til kundene sine i norsk presse.

En russisk-betalt radiovert har fått publisert falske rykter om en CIA-direktør i norske medier, til tross for at amerikanske medier allerede hadde dementert dem.

NTBs aksjonærer og kunder må ta seg en runde i tenkeboksen. Vi er muligens vitne til at norske medier er blitt intetanende deltagere i Putins dukketeater.

Nettavisen har sendt innlegget til NTB for tilsvar i saken. Dette vil bli publisert så snart det er mottatt.