RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum

Biler og busser må bort fra Fridtjof Nansens plass

Fridtjof Nansens plass er et nasjonalt symbol og velegnet for fotgjengere.
BORGGÅRDEN: Denne plassen foran Rådhuset er en naturlig gågate.
BORGGÅRDEN: Denne plassen foran Rådhuset er en naturlig gågate. Foto: Google (StreetView)

Bymiljøetaten i Oslo foreslår å stenge plassen foran Rådhuset for gjennomkjøring i to år. Det er et lite skritt på veien mot å gjøre plassen til et område for fotgjengere.

En hovedstad som Oslo fyller mange roller. Den må være fremkommelig og effektiv for innbyggerne og næringslivet, men også ivareta en historisk og symbolsk rolle og være en utstillingsplass for millioner av turister.

Derfor har de fleste hovedsteder bilfrie lommer rundt historiske bygg som slott, rådhus og andre minnesmerker.

Oslo rådhus er et nasjonalt, monomentalt bygg, tegnet av arkitektene Arnstein Arneberg og Magnus Poulsson. 

Her har Oslos ordfører sitt daglige virke.  Bygget huser også høytidelige seremonier som humanistisk konfirmasjon og navnedager, og det er herfra Nobels årlige fredsprisfest kringkastes til millioner av tv-seere over hele verden.

Foran Oslo rådhus mot sjøen ligger den bilfrie Rådhusplassen, og binder sammen en bilfri sone mot Akershus festning og Aker Brygge. Hvis også Fridtjof Nansens plass tømmes for biler og busser, så fortsetter den bilfrie sonen opp mot Spikersuppa og Norges paradegate, Karl Johans gate.

Nå har Plan- og bygningsetaten, på vegne av Bymiljøetaten, sendt nabovarsel om en ny bom som sperrer for gjennomkjøring i to år.

- I det nye kjøremønsteret er det lagt opp til å stenge Fridtjof Nansens plass for å hindre gjennomkjøring vest-øst/øst-vest gjennom sentrum, og for å redusere biltrafikk på selve plassen, heter det.

- Stengningen er et av tiltakene som gjennomføres som del av programmet Bilfritt byliv.

Å stenge Fridtjof Nansens plass midlertidig for gjennomkjøring er en omvei mot det endelige målet, som må være å få bort alle biler og turistbusser fra den åpne plassen.

Derimot er det et dårlig forslag å stanse all gjennomkjøring gjennom sentrum - både i gater der folk oppholder seg og der fotgjengere sjeldent går. Ingen er tjent med at umotiverte blomsterkasser og «kontorplasser» står som tause monumenter i et både bil- og menneskefritt sentrum.

Dersom forslaget blir vedtatt, blir det ingen gjennomkjøringer parallelt med Karl Johans gate i Oslo, og det er for drastisk. Stenges Fridtjof Nansens plass, må man åpne for en annen gjennomkjøring.

SENTRAL PLASS: En bilfri Fridtjof Nansens plass vil binde sammen Aker Brygge og Akershus Festning til Norges paradegate, Karl Johans gate.

Fridtjof Nansens plass bør ikke brukes til biloppstilling og gjennomfart. Men forslaget om å stenge plassen for gjennomkjøring må følges opp med tre nødvendige tiltak:

  • Plassen må bli helt tømt for biler og busser.
  • Parkeringskapasiteten i sentrum må bygges ut.
  • Fremkommeligheten og gjennomfart må sikres.

Dessverre preges bilpolitikken i Oslo av uforsonlighet på begge sider. Svake argumenter - eksempelvis overdrivelser om luftkvaliteten, som blir bedre og bedre år for år - legitimerer en kamp mot bilen, uansett. 

På den annen side er det bakstreversk å krisemaksimere ethvert tiltak som gjør byen grønnere og mer tiltrekkende for myke trafikanter. 

Kristiansand er et godt eksempel på at begge deler er mulig å oppnå samtidig. Byen får bilene bort fra sentrumsgatene ved å bygge et stort underjordisk parkeringsanlegg med 400 parkeringsplasser under Torvet. Det er enkelt å kjøre til byen, men uten å plage folk som vil spasere mellom restauranter og butikker i ro og mak.

I Oslo er debatten skjemmet av en enten/eller-holdning, som om alternativene er biler overalt eller et totalt bilfritt sentrum. I virkeligheten blir løsningene bedre ved å akseptere at en by som Oslo både må være tilgjengelig for bilister og for fotgjengere.

Forslaget om å stenge Fridtjof Nansens plass for gjennomkjøring vil åpenbart irritere mange, men det vil gjøre Oslo til en bedre by om bilene og de mange turistbussen fjernes fra den nasjonale stoltheten som plassen kan bli.

Men da må bilene kunne parkeres et annet sted i nærheten, og man må legge til rette for gjennomkjøring og fremkommelighet via andre gater.

Hva mener du? Er det greit å fjerne bilene fra Fridtjof Nansens plass, eller mener du at det er unødvendig symbolpolitikk som plager folk?