RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum
Sist oppdatert:

«Bompenger» på bussbilletten

I dag øker kollektivprisene tre ganger mer enn prisene ellers i samfunnet.

ØKER PRISENE: Ruter øker prisene med 5,2 prosent - mer enn tre ganger mer enn vanlig prisstigning. Pengene går til Oslopakke 3 - altså en form for «bompenger» på bussbilletten.
ØKER PRISENE: Ruter øker prisene med 5,2 prosent - mer enn tre ganger mer enn vanlig prisstigning. Pengene går til Oslopakke 3 - altså en form for «bompenger» på bussbilletten. Foto: Øystein Dahl Johansen (Ruter)

Det er lettere å snakke pent om kollektivtransport enn å bevilge penger for at det skal være billig.

LAV INFLASJON: Mens prisene generelt har økt med 1,6 prosent siste år, så øker Ruter sine priser med mer enn tre ganger mer.

Fra i dag øker prisene i Oslo og Akershus med 5,2 prosent - mer enn tre ganger mer enn prisstigningen ellers i samfunnet.

Ikke nok med at Ruter øker prisene i tråd med prisutviklingen for kommunale tjenester.

- I 2018 vil prisøkningen i tillegg omfatte et ekstraordinært bidrag til Oslopakke 3 på 79 millioner kroner, heter det i forklaringen.

PRISØKNING: Særlig døgnbilletten øker kraftig fra og med i dag. Prisene gjelder en sone.

Prisøkningen kommer som et trepartsamarbeid mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og Ruter.

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Maria Berg (MDG), sier at de ville at Oslo og Akershus skulle spleise på den ekstraordinære prisøkningen.

Fylkesordfører Anette Solli (H) viser til enigheten om at også kollektivreisende skulle være med på å betale Oslopakke 3, og at man har halvert den ekstraordinære prisøkningen i 2018.

Resten av regningen går til Ruter.

Politikerne i Oslo og Akershus er altså enige om å innføre en form for «bompenger» på bussbilletten, og hente inn nesten 80 millioner kroner i året til det store samferdselsprosjektet i hovedstadsområdet.

Fredag kostet engangsbilletten 33 kroner - i dag er prisen 35 kroner - eller en prisøkning på 6,0 prosent over natten.

30 dagers billetten øker fra 708 til 736 kroner (4,0 prosent), mens årskortet blir 280 kroner dyrere.

Når prisene på kollektivtransport øker mer enn prissstigningen ellers i samfunnet, så er det motsatt av det politikerne ofte signaliserer. Det er en økt kostnad som virker usosialt, men det store spørsmålet er om det har noe å si for viljen til å reise kollektiv.

Transportøkonomene mener at den såkalte prisfølsomheten er liten. Det betyr at prisene ikke betyr så mye fra eller til for folk, dersom de ikke settes kraftig opp eller ned.

Så da er det jo enkelt å øke prisene.

Hva mener du? Har prisen på bussbilletten noe å si for deg?