RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum
Sist oppdatert:

De fordømte bompengene

De neste ti årene skal vi betale over 130 milliarder kroner i bompenger. Det vil ingen politikere ha æren for.

FULL FART: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har fått fart på veiutbyggingen. Samtidig er det også full fart i bompengeinnkrevingene.
FULL FART: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har fått fart på veiutbyggingen. Samtidig er det også full fart i bompengeinnkrevingene. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Akkurat nå er det 47 aktive bompengeselskaper i Norge. 

I år skal vi betale over 10 milliarder kroner i bompenger, og det er en dobling på de ti siste årene.

I praksis er det en rørende enighet fra høyre til venstre side i politikken om at bilistene skal betale.

Oslopakke 3 er et godt eksempel: 

* Fremskrittspartiet vil ha bilveier, men ikke bompenger.

* Miljøpartiet De Grønne vil ha bompenger, men ikke nye bilveier.

"Kompromisset" blir en voldsom vekst i bompengene, men hvor hoveddelen av pengene går til å bygge ut kollektivtransport og nye gang- og sykkelveier.

I år vil en norsk bilist i gjennomsnitt betale over 4.000 kroner i bompenger. Husk at det er penger etter skatt, så for mange er det snakk om betydelige beløp. Og bompengene er like høye for fattig som for rik.

Avveiningen blir ikke lettere av at velgerne gjerne vil ha veier, men helst slippe å betale for dem. 

BOMPENGER OVERALT: Dette er en fersk oversikt over norske bompengeprosjekter

Tidligere var grunnprinsippet at bompenger ble krevd inn i ettertid for nye veier. I dag er det mer vanlig at bompengene kreves inn mens byggingen pågår, og at bilistene også betaler for andre ting enn nye veier.

Les mer om reglene her: Vegfinansiering

I prinsippet er det lett å forsvare at de som bruker veien også skal betale for den. Med en økonoms briller er det også gode grunner for at det skal være dyrere å bruke veien i rushtrafikken, siden det er toppene i trafikken som koster penger å bygge ut for.

Men det er vanskeligere å forsvare de sosiale utslagene av at bompengene er like for alle, uavhengig av om de må bruke bil eller ei - og av om de har god eller dårlig økonomi. Sånn sett er det en tilfeldig ekstraskatt.

Noen steder brukes veiprising som et virkemiddel for å tvinge bilistene til å bruke veiene utenom rushtiden. For dem som har muligheten, er det en samfunnsmessig fordel fordi det demper behovet for nye og dyre veiutbygginger. Men igjen - usosialt og tilfeldig.

At bilistene også skal betale for formål som ikke kommer dem til gode, kan kalles for en straffeskatt for bilkjøring. Når politikerne lander på et slikt kompromiss, blir det stadig vanskeligere å forsvare og begrunne bompengene.

OVER TI MILLIARDER: I Norsk transporttplan for de neste ti årene fremgår at bilistene må regne med godt over 10 milliarder kroner i årlige bompenger.

De siste ukene har vi sett en tiltakende trend til at politikere fra mange partier vil skyve ansvaret for bompengene fra seg. 

Både i Oslo og Bergen er det sterk folkelig motstand mot høye bompengetakster, og verre vil det bli når ringen er tettet og satsene blir satt opp til maksimum. 

Mange steder i landet - og spesielt i hovedstaden - blir bompenger en het potet ved lokalvalget til neste år. Nå sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at han gjerne vil ha null i bompengeinnkreving i Bergen, dersom lokalpolitikerne ønsker det.

I Bergensområdet skal stat, fylke og kommuner bli enige om en pakke av bompenger og veiutbygging. Det kommer garantert til å ende opp med kraftig bompengeinnkreving.

Bompenger er altså avgiften politikerne elsker å vedta, men hater å ta ansvaret for. Det er et problem de har skaffet seg selv, for bompenger var lettere å forsvare da de hovedsaklig gikk til å nedbetale veier som var bygget - og ikke alle andre formål.

Hva mener du? Er det greit å finansiere nye veier med bompenger, og synes du også at det er greit at bilistene spleiser på regningen for ny kollektivtransport og flere gang- og sykkelveier?