RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum
Sist oppdatert:

Elbiler i sentrum er ikke noe stort problem

Oslo og de større byene kan trygt åpne for utslippsfrie biler i sentrum.

NULL UTSLIPP: Elbiler forurenser ikke noe lokalt. De beste argumentene mot biltrafikk i sentrum er følgelig irrelevante.
NULL UTSLIPP: Elbiler forurenser ikke noe lokalt. De beste argumentene mot biltrafikk i sentrum er følgelig irrelevante. (NTB Scanpix)

Kampen mot alle biler har skapt en uforsonlig konflikt, først og fremst i Oslo, men også i flere av de andre større norske byene.

På den ene siden står organiserte grupper som vil ha fri bilkjøring overalt - og på motsatt side står bilmotstanderne, som vil ha bilfritt byliv.

Her, som ofte ellers, ligger den beste løsningen i den gyldne middelvei. Derfor er det bra at Høyre nå vil åpne for biltrafikk innnenfor Ring 1 i Oslo, men med et viktig premiss: Bilene må være utslippsfrie.

- Vi ønsker flere hyggelige gågater og bilfrie gater, men vi ønsker at det skal være mulig å ta seg frem med bil også i sentrum for dem som trenger det, sier lederen av samferdselskomiteen i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg (H) og stortingsrepresentant Stefan Heggelund til Aftenposten.

UTSLIPPSFRIE BILER: Høyre vil åpne for bilkjøring, men bare uten utslipp.

I Oslo er en rekke gater stengt for gjennomkjøring med privatbiler, men uten at gatene har blitt trafikkfrie. Så lenge busser og drosjer kan kjøre, blir de heller ikke til gågater. Å åpne for at også elbiler kan bruke disse gatene skaper hverken færre gågater eller gir mer forurensning.

Bilpolitikk fremstår ofte som svart/hvitt, som om valget står mellom ingen biler eller biler overalt.

Kontrasten er påfallende til europeiske storbyer, der man har kommet mye lenger i å skille gående og syklister fra biler - og hvor det er mulig å kjøre nesten overalt - men hvor det også er gågater uten biler.

Dette er også hva folk ønsker seg. Folk som bor i eller nær sentrum, ønsker bedre tilrettelagte gater for gående og syklister. Folk som bor utenfor sentrum og i nabokommunene, ønsker å kunne kjøre bil inn til byen. Poenget er at begge deler mulig samtidig.

I en lang artikkelserie i Finansavisen i sommer har de aller fleste forståelse for at bilkjøring må begrenses. Det tyder på at mange næringslivsfolk er enig i å begrense bilkjøring, og i Oslo har det vært tverrpolitisk enighet (minus Frp) i Oslo for denne politikken.

Men det er forskjell på å barbere seg og kutte hodet av seg. Det ultimate målet må være å bli kvitt forurensning, bedre Oslo-luften enda mer, og gjøre byen tilgjengelig både for gående, syklister - og bilister.

Hovedproblemet med bilen er ikke at den veier et tonn og er av stål (slik noen av bilmotstanderne fremstiller det), men at bilkjøring med fossile biler forurenser. Elbiler er tilnærmet lydløse og slipper ikke ut avgasser lokalt. Sånn sett påvirker en elbilist Oslo-luften mindre enn en busspassasjer.

Løsningen er nullutslippsoner (helst) eller lavutslippsoner, som åpner for bilkjøring som forurenser minimalt.

ÅPEN: MDG-byråd Hanna Marcussen er åpen for å innføre nullutslippssoner i Oslo, men sier at staten foreløpig blokkerer det.

I dag kan ikke kommunene vedta nullutslippsoner, og miljøbyråd Hanna Marcussen har et godt poeng når hun etterlyser den muligheten: - Vi er gjerne med på å diskutere nullutslippsoner i Oslo, men problemet i dag er at staten ikke tillater oss det. Hvis Heggelund og Lae Solberg brukte en brøkdel av tiden de klager over byrådet til Oslo til heller å påvirke sin egen regjering til å bli litt grønnere, så kunne vi kanskje fått det til, sier hun til Aftenposten.

Det er bra hvis den borgelige siden nå kan samles til en realistisk bilpolitikk, slik at velgerne får klare alternativer ved neste valg.

Også i byrådsleder Raymond Johansens eget parti er det kritiske røster som reagerer på hard retorikk og uforsonlig kamp mot bilen - istedet for fokus på positive tiltak for syklister og gående.

Motsetningen trenger ikke være så stor hvis politikerne legger ideologien til side, og leter etter kompromisser. Å åpne byen igjen for elbiler er et godt forslag.

Hva mener du? Bør alle bilene bort fra sentrum, eller finnes det kompromisser der bilister og gående kan bruke byen side ved side?