RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum

Flytoget til halv pris

 

Flytoget har kostet skattebetalerne ni-ti milliarder kroner. Foto: Kyrre Lien, Scanpix.

Når NSB får kjøre til Gardermoen, synker billettprisen fra 170 til 88 kroner. Slik går det når ett subsidiert statlig foretak skal konkurrere med et annet.

Krangelen mellom NSB og Flytoget er en ellevill farse.

Aller morsomst er ordbruken, der Flytoegets sjef Sverre Høven fremstiller seg som en forfulgt uskyldighet: - Dette er en oveføring av kunder fra et lønnsomt produkt til et subusidert produkt uten at kollektivandelen øker, sier Høven til Aftenposten.

Staten konkurrerer med staten og passasjerene kan bare takke og bukke.

Det er mulig Høven er historieløs, men det er mer sannsynlig er at han tror at leserne er det.

Vi andre husker at anleggskostnadene for Gardermobanen ble 10,0 milliarder kroner, og at Flytoget aldri har vært lønnsomt hvis man tar med de kostnadene.

- Ved planleggingen av flytoget ble det lovet at billettinntektene skulle dekke driften, i realiteten har det vist seg at det ikke var realistisk og flytoget er kraftig subisidert av skattebetalerne, skriver nettleksikonet Wikipedia.

- Investeringene i Flytog og bane kostet omtrent like mye som flyplassen. Det ble tidlig klart at Gardermoenbanen kunne forrente under 10 prosent av investeringene gjennom salg av billetter. Resten har skattebetalerne dekket, konkluderte økonomiprofessor Steinar Strøm ifjor.

I dag er Flytoget en leverandør av gode og presise togtjenester, men til en høy pris fordi Flytoget i praksis har monopol. Det er grunnen til at man har kunnet forlange 170 kroner for den korte togturen. Prisen har vært beskyttet  av skyhøye parkeringspriser på Gardermoen.

Heldigvis har flybussene konkurrert på pris, og nå kommer altså NSB på banen med normale togpriser. Fra 2014 får NSB tre avganger i timen til 88 kroner, mens Flytoget tilbyr en ti minutter raskere reise for dobbel pris, ifølge Aftenposten.

Frislippet på Gardermoen er en følge av at NSB og staten i går inngikk en avtale om kjøp av transporttjenester for 15,4 milliarder kroner de neste seks årene.

I avtalen fremkommer det hvor ofte NSB skal trafikkere de ulike strekningene i Norge: Ny trafikkavtale

Det er trolig en utilsiktet bieffekt at vi dermed får to statlige tilbydere på strekningen tur/retur Gardermoen.

Flytoget transporterer rundt seks millioner passasjerer i året til Gardermoen. Dersom NSB tar 1,2 millioner av disse når de får konkurrere, betyr det en innsparing for passasjerene på nær 100 millioner kroner - og et tilsvarende inntektsfall for staten.

Staten konkurrerer med staten og passasjerene kan bare takke og bukke.