RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum
Sist oppdatert:

For drastisk å forby bensinbiler

Å forby bensin- og dieselbiler i Oslo er en grov overdrivelse av et problem som er mindre enn antatt.

OVERDREVET: Forslaget om å utrede et totalforbud mot bensin- og dieselbiler kommer fra Miljøpartiet De Grønnes byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg.
OVERDREVET: Forslaget om å utrede et totalforbud mot bensin- og dieselbiler kommer fra Miljøpartiet De Grønnes byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg. Foto: Berit Roald (NTB scanpix)

Norge og Island har generelt den beste luftkvaliteten i hele Europa. Å bo i et grisgrendt land med store områder av uberørt natur har sine fordeler.

Det forhindrer ikke at luftforurensning er et problem, men de største ulempene er i storbyene og på enkeltdager med dårlig vær.

Generelt er nemlig luftforurensningen i Oslo på vei ned, delvis fordi stadig flere kjøper elbiler som ikke forurenser lokalt.

På denne bakgrunnen er det overdramatisk å utrede et totalforbud mot bensin- og dieselbiler innenfor Ring 3 i Oslo.

For de som ikke er lokalkjente, så er Ring 3 tidligere kalt Store Ringvei. Den går fra Ryen, via Sinsen til Lysaker. Et forbud mot bensin- og dieselbiler vil i praksis ikke bare stenge av sentrum, men store deler av byen.

– Hvis byrådet virkelig vurderer et totalforbud mot bensin- og dieselbiler innenfor Ring 3, så er det et ytterliggående tiltak som vil skape enorme problemer i hverdagen for veldig mange, sier Høyres gruppeleder i Oslo bystyre, Eirik Lae Solberg, til NRK.

Det er fornuftig med drastiske tiltak mot luftforurensning de få dagene i året hvor det er høy luftforurensning i Oslo og de andre store norske byene. På enkeltdager med uheldig vær har flere norske byer svært dårlig luft. Slike dager er det gode argumenter for å øke prisen drastisk på å kjøre dieselbiler inn i sentrum.

Men generelt er luften i Oslo mye bedre enn sitt dårlige rykte, og luftmålingene viser dessuten at luften blir stadig bedre år for år. Dessuten er det andre tiltak som har vel så stor virkning som et drastisk angrep på biltrafikken - som å fjerne luftforurensning fra skip ved havn og fra vedfyring.

På samme måte er det god politikk å bygge ut kollektivtilbudet og legge til rette for mer sykling - og ikke minst beholde, eller aller helst, forsterke fordelene for dem som kjøper elbil.

Poenget er at man kommer lenger med frivillighet enn tvang i et demokrati. Positive miljøforandringer trenger oppslutning blant velgerne for ikke å bli et kort, midlertidig grønt eventyr.

I august gjennomførte Norstat en meningsmåling for NRK, som viser at velgerne er delt i spørsmålet om «det bør innføres restriksjoner som gjør at antall privatbiler i norske byer går ned».

Nå er det vel knapt noen partier som ikke ønsker færre privatbiler, så det reelle spørsmålet er hvor kraftige restriksjoner folk godtar. Er de eksempelvis for et helt bilfritt sentrum? Og er de enig i å forby bensin- og dieselbiler i store deler av hovedstadsområdet?

Svarene i NRK-undersøkelsen viser at bare 33 prosent er helt enig i at det bør innføres restriksjoner. 42 prosent er delvis enig/uenig, mens 24 prosent er helt uenig i at det bør innføres restriksjoner overhodet.

Jeg tolker svarene som at velgerne har en sunn innstilling der de veier fordeler med mindre privat bilkjøring, opp mot hvor inngripende tiltakene er. Folk ønsker seg en praktisk hverdag, men innser at bilkjøring gir ulemper som luftforurensning.

I stedet for lettvinte «løsninger» som totalforbud, må politikerne lete etter tiltak hvor folk tar fornuftige miljøvalg frivillig.

Fortsatt kjøper det store flertallet bensin- og dieselbiler, i stedet for å velge utslippfritt. Likevel truer politikerne gang på gang med å fjerne fordelene for elbiler.

Prisen på kollektivtransport går opp, og utbyggingen av sykkelveier går utrolig tregt.

Heldigvis ligger det ikke på bordet et reelt forslag om å forby bensin- og dieselbiler i store deler av hovedstaden. Miljøbyråden har bestilt en utredning om hvordan gjøre Oslo innenfor Ring 3 fossilfritt innen 2024, og forbud er bare et av flere mulige tiltak. Min spådom er at det aldri vil bli gjennomført i så ekstremt grad.

Miljøpartiet De Grønne skal ha ros for utålmodighet og vilje til å ta upopulære valg. Men det er forskjell på å barbere seg og kutte hodet av seg.

Hva mener du? Støtter du totalforbud mot alle biler i sentrum (bilfritt sentrum), og liker du tanken på forbud mot bensin- og dieselbiler i store deler av hovedstaden?