RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum

Grådige Flytoget

 

Flytoget er en suksess, og burde ta seg råd til å ikke å plyndre passasjerene med overpris for et dårlig tilbud.

Det er ikke Flytogets skyld at Oslo S er stengt for oppgradering i seks uker.

Men det spiller liten rolle for passasjerene, som nå må stange i bilkø til Lillestrøm.

Tilbudet er åpenbart dårligere enn ellers, men Flytoget fortsetter å kjøre full pris.

For passasjerer som ikke vet bedre, koster buss for tog nå 170 kroner - mens SAS Flybussen koster 125 kroner. Det er 45 kroner mer for Flytog-bussen.

Med omlag 110.000 passasjerer i uken,  «tapper» Flytoget sine passasjerer for rundt fem millioner kroner hver eneste uke så lenge stengningen varer - eller rundt 30 millioner kroner for hele perioden.

På vegne av nesten 700.000 passasjerer som de neste ukene kan regne med opptil en times reisevei:  Tenk dere om, Flytoget!

Flytoget er noe så sjeldent som en populær pengemaskin. Selskapet omsatte for 775 millioner kroner i fjor, og satt igjen med et ordinært resultat på 148 millioner kroner.

Samtidig scorer selskapet høyt på alle profilundersøkelser, og oppgir selv tall fra TNS Gallup som viser 96 prosents kundelojalitet. Men disse tallene gjelder vel å merke når togene går på skinner - og man kan komme seg til Gardermoen på 19 minutter - bilkø eller ei.

De neste seks ukene er situasjonen en helt annen. Selv uten kø tar turen nå 20 minutter ekstra. Men det er i teorien - i virkeligheten er den enda verre.

- Mandag var det ytterligere forsinkelser, fordi det har vært innsnevring til to kjørefelt på E6 ved avkjøringen til Alnabru. Dermed har bussene blitt stående å stampe i kø, skriver Nettavisen.

Likevel krever Flytoget full pris, og man tar altså 45 kroner mer enn Flybussen som går samme vei. Markedssjef Lena Nesteby sier at man ikke har vurdert å sette ned prisen: - Foreløpig har vi ikke diskutert det konkret, sier hun.

På vegne av nesten 700.000 passasjerer som de neste ukene kan regne med opptil en times reisevei: Tenk dere om, Flytoget!