RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum

Hemmelige taper-fabrikker

 

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen må utfordres til å offentliggjøre resultatene fra nasjonale skoler for hver skole - enkelt tilgjengelig for foreldrene. Foto: Kunnskapsdepartementet.

På flere østkantskoler i Oslo leser over halvparten av femteklassingene så dårlig at de kan bli evige skoletapere, men tallene er hemmelige for foreldrene.

- Disse skolene kan bli taperfabrikker, i den forstand at mange av dem som ligger på nivå én leser så dårlig at de kommer til å få store problemer med å fullføre skolegang, ta utdanning, eller gjøre karriere, sier professor i pedagogikk, Peder Haug, ved Høgskulen i Volda til Dagsavisen.

Dersom du lurer på om ditt barn går på en slik skole, er det lite hjelp å hente på Utdanningsdirektoratets nettside Skoleporten.

Der er resultatene fra hver skole anonymisert.

Hvis du ikke tror det, kan du  sjekke selv: Skoleporten

Ønsker du for eksempel å finne resultatene i lesing for Gamlebyen skole, står det kun en X, fordi noen tall «blir ikke publisert».

Den fordekte virkeligheten er dessverre brutal. På Gamlebyen skole er over halvparten av femteklassingene på laveste nivå i lesing: 51,5 prosent av elevene har leserferdigheter på dårligste nivå og 65 prosent av elevene er på laveste nivå i regning, ifølge Dagsavisen.

- Jeg vil tro at mange av elevene på nivå én ikke larer å følge med i de fleste fag i skolen, sier Haug, som er en av nestorene i norsk skoleforskning.

 

Andel av elevene på dårligste nivå. Kilde: Nettavisens innsyn i resulatene fra nasjonale prøver.

Nettavisen har bedt om innsyn i tallene, og har publisert resultatene for enkeltskoler.

En rask gjennomgåelse viser at på sju Oslo-skoler er det mer enn 50 prosent av 5. klassene som er på dårligste nivå i lesing.

Her er alle resultatene for regning i 5. klasse.

Her er resultatene i norsk for 5. klasse.

Her er resultatene for engelsk i 5. klasse.

Tallene for Rommen skole i  Groruddalen viser altså at både i lesing, regning og engelsk er mellom halvparten og to tredeler av barna på dårligste nivå. Skolen har 737 elever, og det skal legges til at skolen fra 23. august i fjor gjenoppsto i nye, flotte og moderne lokaler og økt timetallet på alle trinn i fagene norsk, matematikk og engelsk.

Vi får håpe Rommen er på bedringens vei, for resultatene har ikke vært gode i tidligere år heller.

Her er den beste presentasjonen jeg har sett av tallene: Bengler-prosjekt om skolen

I resten av Oslo er bildet lysere. Oslo-skolen er klart bedre enn  resten av landet, og Oslo har også en stor andel elever som gjør det bra på skolen.

Det er en mager trøst for elevene på skolene med svake resultater.

Ulykken for barna er at kulturminister Kristin Halvorsen ikke vil ha problemene på bordet, mens høyrebyrådet i Oslo ikke vil gjøre noe med øst/vest-forskjellene.

Det var tidligere kulturminister Kristin Clemet som presset igjennom offentlige resultater fra nasjonale prøver, men den rødgrønne regjeringen har gjort hva den kan for å legge resultatene i skuffen.

- De nasjonale prøvene er jo ikke unntatt offentlighet av hensyn til rikets sikkerhet, men vi har ikke offentliggjort dem på en måte som gjør at det blir en unødvendig provoserende rangering. Man får tilgang til dem i kommuner, skoler, og de aviser som ringer, får også tilgang til tallene, sa Stoltenberg i Stortingets spørretime.

I praksis får foreldrene som går inn på Skoleporten kun se gjennomsnittet for Oslo.

Men statistikken skjuler skolene hvor mer enn halvparten av elevene er på det aller dårligste nivået i norsk. I praksis forstår elever på dette nivået kun enkle budskap og klarer ikke å lese «mellom linjene» eller tolke motstridende innhold i teksten.

Etter min oppfatning er to tiltak viktige:

  • De virkelige tallene må på bordet og gjøres enkelt tilgjengelig for foreldrene.
  • Og så må de få rett til å flytte sine barn til skoler som har bedre resultater.

Problemet blir i hvertfall ikke borte av å stikke hodet i sanden og akseptere at vi bruker hundrevis av millioner kroner på en grunnskole som produserer evige skoletapere - i all hemmelighet.