RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum

Ja til bonus på flyreiser

 

Noen passasjerer legger all vekt på pris, andre vektlegger service i kabinen og bonus. Foto: SAS.

SAS ønsker å gjenninnføre bonus på flyreiser. Det bør selskapet få lov til.

Norge er et av få land i verden hvor flyselskapene ikke har lov til å gi sine beste kunder fordeler.

Det er på høy tid å avvikle det meningsløse forbudet

Forbudet var viktig for å hjelpe Norwegian til å ta opp konkurransen mot SAS. Men i dag er forbudet meningsløst fordi det rammer SAS i konkurransen mot internasjonale giganter som KLM og British Airways.

Det er på høy tid å avvikle det meningsløse forbudet som er stikk i strid med det som skjer i andre bransjer. Varehandelen og bensinstasjonene er full av «fordelskort» og kombinasjonssalg hvor kundene får avslag eller noe på kjøpet.

 

SAS-direktør Robin Kamark vil gjeninnføre bonus på innenlandsreiser. Det bør selskapet få lov til. Foto: SAS.

- Forbudet mot fordelsprogrammer representerer en aktiv konkurranseinngripen som tvinger aktørene til en ensidig konsentrasjon om pris, skriver SAS-direktør Robin Kamark i et leserinnlegg i Dagens Næringsliv.

Han har helt rett. Pris er viktig for mange, men ikke for alle. Andre legger mer vekt på at flyene går i rute, at du får ta med baggasje uten gebyrer, at det er god plass ombord og at kundebehandlerne er vennlige.

Profesjonelle arbeidsgivere kan gjøre avtaler og innføre flypolicy som tvinger arbeidstakerne til å velge billigste alternativ. Det trenger de ikke statens hjelp til.

For private storkunder er det urimelig at de ikke oppnår fordeler ved å handle mye og være lojale mot et selskap - uansett om man flyr innenlands eller utenlands. Norwegian har nå et så godt rutetilbud at de kan konkurrere md SAS om et bonusprogram, og flyselskapet har allerede ekspandert til mobiltelefoni og bank, slik at mulighetene bør være mange for reell konkurranse.

I dag har SAS over 2,9 millioner medlemmer i sitt EuroBonus-program. Internasjonal luftfart handler om allianser og SAS satser på å gi kundene fordeler gjennom Star Alliance og samarbeid med over 60 partnere, og ulike kredittkortselskaper.

Det fungerer bra over hele verden, og fordelsprogrammer er en naturlig del av enhver kunderettet bransje. Det er uforståelig at Trumf-kortet i varehandelen er bra og lovlig, mens tilsvarende kort i flytrafikken skal være ulovlig.

Statsråd Victor Norman gjorde rett i å forby b0nuspoeng på innenlandsreiser da Braathens gikk overende, og Norwegian var eneste konkurrant til SAS. Men i dag er bonusforbudet modent for historiens søppeldynge.