RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum
Sist oppdatert:

Klassisk norsk middag er ikke bra nok lenger

Selv om det ligger tonnevis av sauekjøtt på lager, er ikke frikassé bra nok for de store butikkkjedene. Bøndene må spise kjøttet selv.

NEI TAKK: Butikkjedene vil ikke selge fårefrikassé - til tross for at det er klassisk middag det tar fem minutter å lage.
NEI TAKK: Butikkjedene vil ikke selge fårefrikassé - til tross for at det er klassisk middag det tar fem minutter å lage. Foto: Gilde

Staten bruker milliarder av kroner på å subsidiere matproduksjon. Til gjengjeld produserer norske bønder så mye kjøtt at det hoper seg opp på fryselagre. 

Nylig ble 1.000 tonn sauekjøtt dumpet som revefôr.

Nå må bøndene spise sauekjøttet selv. Bakgrunnen er at de store butikkjedene nekter å selge Gilde fårefrikassé, som er utviklet for å få fart på sauekjøttet.

Men de store butikkjedene sier nei takk: - Vi har hatt liten etterspørsel etter dette produktet, men vurderer produktet på nytt dersom etterspørselen øker, sier pressesjef Frederik Jahn i en epost til Nationen.

LITEN INTERESSE: Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, tror ikke at forbrukerne vil ha fårefrikassé.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop tror heller ikke kunden er interessert i mer sauekjøtt: - Det hjelper ikke å ha fantastiske produkter i våre hyller om kundene ikke plukker det med seg. Vi ønsker å redusere matsvinnet i Coop, sier Kristiansen til Nationen.

I høst utviklet Nortura to nye produkter av sau som ble presentert for alle de store butikkjedene. For 120 kroner får man et spann med rene biter av fårekjøtt og en lys, passe tykk saus med løksmak. På fem minutter får man en klassisk norsk middagsrett for 4-5 personer.

Nå får du fårefrikassé i medlemsbutikken

(Siste endret 04.10.18) Nortura lanserer "Frikassé av får, med saus og grønnsaker" i medlemsbutikkene. En forsinkelse i leveransen gjør at vi ikke får levert ut denne varen første uken. Dette var ett av to nye produkter av sau som Nortura utviklet og presenterte for kjedene i høst, for å øke salget av sau.

- Fårefrikassé fikk dessverre ikke innpass hos dagligvarekjedene, skriver Nortura, som nå lanserer produktet på sine egne medlemsbutikker. Bøndene må altså spise sauekjøttet selv.

Bonde Kristin Myklevoll Kristin Myklevoll bor på fjellgården Ravnås i Sør-Trøndelag, og hun er skapt voldsomt engasjement på Facebook for å presse fårefrikasséen inn i butikkhyllene.

- Dette produktet ville ikke de norske matvarekjedene at du skule få kjøpe i deres butikker. De takket nei på vegne av de norske forbrukerne da Nortura tilbød produktet, frikasse, laget av norsk sauekjøtt. Dette innlegget kan du dele, dersom du vil bruke din forbrukermakt, skrev hun på Facebook.

Til nå er innlegget delt over 5.600 ganger og støttekommentarene strømmer inn. De aller fleste liker matretten og reagerer på at butikkjedene ikke ga den en sjanse.

Noen eksempler:

- Alle liker fårefrikassé.

- Ser veldig godt ut.

- Helt vanvittig at noen vil nekte oss frikassé - det er jo nydelig mat.

STØTTE: Nesten 6.000 har delt innlegget og støtteerklæringene strømmer in.

Den siste prognosene til Nortura tilsier at «det er fortsatt lav interesse for sauen», og man oppfordrer bøndene til å bidra til å få ned overskuddet av sau.

Dessverre hjelper det lite at Nortura og Gilde lanserer klassiske norske matretter, når de nektes plass i hyllene av Coop og Rema.

Hva mener du? Er det greit at dagligvarekjedene nekter å selge matvarer basert på sauekjøtt når vi har et stort lager som bør bort?