Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum

Mye farligere på svaberg enn å gå i trafikken

Nå er det mye farligere å være nær vannet enn å ferdes i trafikken.
DRUKNINGSULYKKER: Hittil i år har flere omkommet ved drukning enn i trafikken.
DRUKNINGSULYKKER: Hittil i år har flere omkommet ved drukning enn i trafikken. Foto: RS Stormbull/Redningsselskapet ((Arkivfoto))

De siste ti årene har rundt 100 mennesker i året mistet livet som følge av drukning.

Til tross for fokus på svømmeopplæring og obligatorisk sikkerhetsutstyr om bord i båter, så har dødsulykkene økt de siste årene.

- Redningsselskapets visjon er at ingen skal drukne. Derfor må vi snu blikket litt innover mot land og også snakke sikkerhet med dem som oppholder seg på brygger, svaberg og langs strandlinjen, er budskapet fra Redningsselskapet.

Tallenes tale er klar:

  • 13 personer druknet fra båt, kajakk eller seilbrett.
  • Mer enn dobbelt så mange - 27 personer - druknet fra fall fra land.


Les mer: 37 prosent flere drukninger første halvår

STABILT: Antall drukninger ligger på rundt 100 dødsfall i året. Men i år har det vært vekst.

Om første halvår var ille, så har juli vært forferdelig. For noen dager siden var uoffisielle tall oppe i rundt 15 drukninger bare i denne ene sommermåneden.

- Juli kommer til å bli en sjokkmåned, med helt ekstraordinære tall, sier kommunikasjonssjef Frode Pedersen i Redningsselskapet til Nettavisen.

Hvis ikke trenden snur, vil 2018 bli det første året på mange tiår hvor det dør flere mennesker av drukning enn i trafikken.

Og tar vi hensyn til hvor mye mer tid vi bruker i trafikken året rundt, er det ingen tvil om at det er betydelig farligere å være på brygger og på svaberg enn å ferdes i trafikken.

De fleste som dør av drukning er menn, og spesielt gruppen over 50 år er overrepresentert. Ofte er alkohol medvirkende, men det er også ofte snakk om å overvurdere egne svømmeferdigheter.

- Menn i den alderen har nok en tendens til å være overmodige. De reiser ut alene for å fiske, eller bader fra brygga uten at noen passer på eller vet hvor de er. I tillegg har de en fysikk som gjør at de lettere kan få hjerteproblemer, spesielt i kombinasjon med kaldt vann og aktivitet de ikke er vant til, sier Pedersen.

Kontrasten er sterk til veitrafikken, hvor møysommelig arbeid på mange fronter har gitt resultater: Bilene er sikrere, veiene har blitt bedre, sjåføropplæringen har blitt mer omfattende, og det har vært holdningskampanjer for å gjøre alle mer bevisste på farene i trafikken.

FÆRRE DØR I TRAFIKKEN: Fra 2002 til i fjor falt antallet dødsulykker fra over 300 og ned mot 100 i året.

Første halvår i år døde 47 mennesker i trafikken - omtrent på linje med 2017, som endte med det laveste antallet trafikkdrepte siden 1947.

Erfaringene til Redningsselskapet tyder på at vi ikke tar inn over oss hvor farlig det er å være ved vannet hvis man overvurderer egne evner. Det beste rådet er å unngå å være alene i eller nær vannet - og være mer oppmerksom når andre bader.

I motsetning til hva mange tror, så skjer drukninger i det stille. Vår forestilling av at folk som er i ferd med å drukne skriker etter hjelp, er ofte feil. I virkeligheten synker de lydløst under, slik at ulykken ikke blir oppdaget før det er for sent.

I veitrafikken kommer færre dødsfall av en god innsats fra mange hold. Men ved sjøen er vi nødt til å ta mer ansvar selv. Og det begynner med at vi tar inn over oss det ekstreme og åpenbare: Det kan være dødelig å overvurdere egne svømmeferdigheter. Spesielt i kombinasjon med alkohol.

Da er det faktisk farligere å være på svaberget enn å gå i trafikken.

PS: For de som tror at flere drukningsulykker skyldes mange innvandrerbarn som ikke kan svømme, så er det ikke riktig. I juni var bare ett av 15 dødsfall i denne kategorien - langt vanligere er fall fra land.

Hva mener du? Hvordan kan vi unngå at så mange menn over 50 år dør ved drukning?

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).