RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

STERK VEKST: Flytrafikken bare øker på Gardermoen, og nå vil flyplassen bruke over 20 milliarder kroner på en ny rullebane. 
STERK VEKST: Flytrafikken bare øker på Gardermoen, og nå vil flyplassen bruke over 20 milliarder kroner på en ny rullebane.  Foto: Morten Holm (NTB scanpix)

Ny Gardermoen-rullebane er økonomisk galskap

En privat flyplass står ubrukt på Rygge, mens statlige Avinor vil bruke 20 milliarder på en ny rullebane på Gardermoen.
Sist oppdatert:

Stortinget bør snarest mulig manne seg opp til å sette en bom for planene om en tredje rullebane på Gardermoen. 

Det vil være økonomisk galskap å bruke flere titalls milliarder kroner på å bygge ut en flyplass fem mil nord for Oslo, når det står en glimrende flyplass tom fem mil sør for byen.

Les flere Nett på sak:

Nye tall viser at flytrafikken bare øker og øker, til tross for en passasjeravgift som skulle dempe veksten og få ned utslippene av klimagasser.

Nær 53 millioner passasjerer reiste via Avinors flyplasser i fjor - en vekst på 4,1 prosent fra året før. Av en samlet vekst på 2,1 millioner flyreiser, stod Oslo lufthavn for 1,7 millioner. 

- Vi forventer en videre vekst i omtrent samme takt, sier Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen.Derfor planlegger Avinor en rekke utbygginger, og det aller største  forslaget er en ny rullebane på Gardermoen - et gigantprosjekt som kan stå ferdig i 2030 hvis ikke Stortinget setter foten ned.

Ny rullebane på Gardermoen

Avinor har signalisert at de har behov for en ny tredje rullebane på Oslo Lufthavn innen 2030. Stortinget har bestemt at dersom det skal bygges en tredje rullebane skal denne ligge øst for dagens rullebaner i Ullensaker. Dagens støysoner vil endre seg dersom utbygging av en tredje rullebane blir bestemt.

Stortinget bør si nei til en tredje rullebane på Gardermoen av flere grunner:

  • Stortinget kan ikke bekjempe flytrafikk av miljøgrunner på den ene siden, og bruke 20 milliarder på å bygge ut ny kapasitet samtidig.
  • Dersom Gardermoen blir sprengt, så må flyplassen bli flinkere til å avvikle flere flybevegelser i rushtiden - og spre trafikken utover døgnet.
  • Og det kan umulig være samfunnsøkonomisk fornuftig å bygge en tredje rullebane bare 11 mil unna en moderne flyplass som står ubrukt.

For et drøyt år siden var miljøutslipp fra luftfarten begrunnelsen for å innføre den upopulære passasjeravgiften, som i neste omgang fikk Ryanair til å flytte fra Rygge og gjøre den til en spøkelsesflyplass.

Det er ikke et problem for statlige Avinor, siden Rygge lufthavn er privat. Derfor ønsker Avinor å båndlegge store jordbruksarealer og planlegge for en ny rullebane på Gardermoen.

En lang rekke organisasjoner er imot - blant dem Norges Bondelag, og en rekke miljøorganisasjoner.

I dag har Gardermoen snaut 70 flybevegelser i topptimene med to rullebaner, mens München og Heathrow klarer 85-90 flybevegelser hver time i store deler av døgnet. Det betyr at Gardermoen kan bli vesentlig mer effektiv.

KRAFTIG VEKST: Prognosene for Oslo lufthavn tyder på en vekst fra rundt 25 til 40 millioner passasjerer i året i 2040.

Med en tredje rullebane anslår Avinor at kapasiteten vil øke fra 90 til 135 flybevegelser i rushtimene.

Foreløpige anslag tyder på at et vil koste 19 milliarder kroner å bygge en tredje rullebane. I tillegg må terminalene bygges ut for flere milliarder kroner. Investeringene vil naturlig nok bli betalt av passasjeravgifter og økt trafikk.

Samfunnsøkonomisk er det håpløst at en privat flyplass står ubrukt, mens staten heller vil bruke skattebetalernes eller flypassasjerenes penger på å bygge nytt.

Et bedre alternativ er å ta unna økt passasjertrafikk ved å gjøre Gardermoen mer effektiv i topp-timene, og i neste omgang tvinge flyselskapene til å spre avgangene jevnere utover dagen.

Hvis det ikke er bra nok for flyselskapene, bør politikerne peke på Rygge.

Hva mener du? Er det fornuftig å la Rygge stå tom, mens man bygger en tredje rullebane til over 20 milliarder kroner på Gardermoen?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere