RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum

Oslo-skolen lukker øynene

 

To måneder etter skolestart aner ikke skolebyråd Torger Ødegaard hvor mange av elevene som ikke møtte til første skoledag. Foto: Scanpix.

To måneder etter skolestart aner ikke skoledirektøren i Oslo hvor mange av elevene som ikke møtte på første skoledag.

For de aller fleste av oss er første skoledag en merkedag, hvor vi står på skoletrappen med ny, stor ransel og stolte foreldre.

 

Utdanningsdirektør Astrid Søgnens etat har brukt to måneder på å telle opp noe som kunne vært gjort på noen timer. Foto: Scanpix.

I Oslo skulle cirka 5.000 møtt til første skoledag, men mange var borte. Hvor mange aner ikke undervisningsdirektør Astrid Søgnen eller byråd for utdanning, Torger Ødegaard (Høyre).

Nettavisen fikk rapporter og så ved selvsyn at mange elever som ble ropt opp, ikke hadde møtt opp. Derfor har vi «plagd» Oslo kommune med denne saken i snart to måneder uten å få svar.

Les også: Snytt for første skoledag

Det skulle være en overkommelig oppgave for et skolebyråkrati som årlig bruker milliarder av kroner.

Les også: Når gode rådhus er dyre

Oslo har 135 grunnskoler, ifølge Utdanningsetatens nettsider (med forbehold om at det er riktig).

Ifølge Utdanningsetaten fikk skolene to måneder på seg til å rapportere tallene til Utdanningsetaten. Dit kommer de angivelig i disse dager (15. oktober), og så skal de kvalitetssikres før de kan offentliggjøres: - I løpet av november er de tallene klare til å gis ut, opplyser etatens informasjonskonsulent til Nettavisen.

Og som hun sier det: - Slik er prosessen.

Det er forsemmende å se hvor lite alvorlig skolebyråkrater og byrådet tar noe som kan være et stort problem. Erfaring fra tidligere år er at drop out første skoledag er høyere blant barn av innvandrere. Det kan skyldes kultur, at de har lange sommerferier i familiens opprinnelige hjemland, eller at de ikke har samme forhold til første skoledag som mange etnisk norske familier.

Uansett forklaring er det ikke bra at barn dropper ut av skolen, for nettopp barnehage, aktivitetsskole og grunnskole er de viktigste grepene samfunnet gjør for å integrere barn i det norske samfunnet.

Les også: Gratis barnehage gir flinke elever

Enten lukker Utdanningsetaten øynene mot bedre vitende, eller så vet de ikke bedre. Å bruke to måneder på å skaffe seg oversikt er å stikke hodet i sanden og unndra seg ansvar for å gjøre noe.

Nå vil stortingsrepresentant Mette Hanekamhaug (Frp) ta opp saken i spørretimen. Hun er bekymret over at man heller ikke nasjonalt har noen oversikt over hvor mange barn som ikke møter til første skoledag. Hun mener det haster med å få gjort noe med et problem som på landsbasis kan dreie seg om hvere tusen elever:

- Vi mener den retten og plikten elevene har til grunnskoleutdanning, er det absolutt viktigste. Vi kan ikke ha en situasjon der erfaringsmessig 4-5 tusen elever ikke møter til skolestart, sier hun.

 

Statssekretær Lisbet Rugtvedt (SV) mener at Oslo følger dette tett opp. Foto: Bjørn Sigurdssøn, Scanpix.

Statssekretær Lisbet Rugtvedt (SV) hevder at det i Oslo i 2008 bare var 15 barn som ikke møtte til skolestart: - Så vårt inntrykk er at Oslo kommune følger dette tett opp.

Det er mulig at Rugtvedt sitter på slike tall, men bare på den skolen jeg var på ble mellom 5 og 10 elever lest opp uten å være der. Og det er som sagt snakk om 135 grunnskoler - bare i Oslo.

Men det er kanskje før tallene er kvalitetssikret.