RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum

Selger alt til utlandet

 

Ingen har solgt unna norske virksomheter som Stein Erik Hagen. Foto: Scanpix.

Stein Erik Hagen selger  alt han får fingrene i til utlandet: Matvarekjeder, bryggerier, medier, kjøpesentre og industri.

Først samlet han sammen en fjerdeldel av den norske matvarebransjen, og solgte den unna - først til Sverige, så videre til Nederland.

Deretter kjøpte han seg opp i Orkla, og startet det største utsalget av virksomheter noensinne.

I mellomtiden kjøpte han seg opp i Steen & Strøm, og solgte kjøpesenterkjeden til Frankrike for 22 milliarder kroner i 2008.

I rask rekkefølge har Hagen og Orkla solgt bryggerigiganten Carlsberg og landets tredje største mediekonsern (Orkla Media, nå Edda) og åpnet for storsalg av solcellegiganten REC (det blir neste storsalg).

I dag kommer bekreftelsen på at Elkem, som må kalles  et stykke norsk industriarvesølv, er på vei til Kina. På kjøpet får kineserne en av landets største elkraft-kontrakter.

Samlet har Stein Erik Hagen solgt unna norske arbeidsplasser for godt over 70 milliarder kroner til utlandet.

 

Stein Erik Hagen har en bjørn som svinger en øks på jakkeslaget. Foto: Orkla.

Ikke rart han bekymrer seg over høy formueskatt og vurderer å flytte familieformuen til Sveits.

Betegnende nok er firmalogoen til Orkla - som Stein Erik Hagen har på jakkeslaget - en bjørn som svinger en øks.

Det er et passende symbol på Hagens periode i Orkla, hvor det meste har handlet om å realisere verdier og selge unna virksomheter - forøvrig bygget opp, med rekordhøy avkastning, av Jens P. Heyerdahl.

Vurderingen av det Stein Erik Hagen og Orkla har gjort, avhenger av brillene man har på. Sett fra aksjonærhold, har de løftet frem skjulte verdier for eierne. Og sett med økonombriller virker det riktig å konsentrere Orkla om noen få områder hvor konsernet har forutsetninger for å lykkes - som merkevarer.

Men innvendingene er at Orkla ikke blir sterkere av at man selger unna Elkem for 12 milliarder kroner, og betaler pengene som utbytte til eierne.

Sett gjennom «norske» briller er det negativt at den ene lønnsomme virksomheten etter den andre blir solgt ut av landet og strippet for verdier. Som Mecoms tapping av Orkla Media/Edda.

Så lenge Norge har kjøpt utenlandske aksjer for nærmere 3.000 milliarder kroner, er det prinsippløst å nekte utlendinger å kjøpe seg inn i Norge.

Likevel er det negative trekk: Norge selger unna bedrifter vi kontrollerer, og kjøper småposter uten reell makt spredt over hele kloden gjennom Oljefondet. Faren er at vi mister kompetansen til å drive virksomhet selv, og baserer oss på en fremtid som rentenister (eller trygdemottakere, hvis man skal være stygg).

Eller som bloggeren Ole Eikeland skriver: Vi trenger aktive oljepenger

Det må være et stort tankekors for NHO og høyresiden at staten fremstår som den eneste garantisten for at store norske virksomheter fortsett skal kontrolleres fra Norge.