RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum
Sist oppdatert:

Trikkegalskap

Nye trikker er milliarder ut av vinduet.

TRIKKEMILLIARDER: Sporveiens konsernsjef Cato Hellesjø (t.v.), byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg offentliggjorde mandag hvem som skal levere de nye trikkene til Oslo.
TRIKKEMILLIARDER: Sporveiens konsernsjef Cato Hellesjø (t.v.), byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg offentliggjorde mandag hvem som skal levere de nye trikkene til Oslo. Foto: Terje Pedersen (NTB scanpix)

Sporveien kjøper nye trikker med en kostnadsramme på 4,2 milliarder kroner. Det er gammeldags og koster dobbelt så mye som å kjøpe busser i stedet. På toppen kommer en gigantinvestering i nye skinner.

Det verste er at politikerne hverken lyttet på fagfolk eller på Ruter.

- Vi fikk en bestilling fra Oslo kommune om at de skulle ha trikk. Prosessen startet aldri med «hva synes dere at vi burde gjort?». Det startet med at «vi skal ha trikk», fortalte Ruter-sjef Bernt Reitan Jensen i et intervju med Nettavisen i fjor.

Hvis vi skal tro Ruter-sjefen ble altså trikk tredd nedover hodet på kollektivselskapet, før man overhodet hadde vurdert andre alternativer. Konsekvensen er en enorm byggeprosess i sentrumsgatene og nå et milliardkjøp av nye trikker - uten at eksempelvis elektriske busser er vurdert som alternativ.

- Det er vel patriotisme som fører til valg av trikk, sier forskningsleder Nils Fearnley ved Transportøkonomisk Institutt (TØI) til Dagens Næringsliv.

Landets fremste institusjon for transportøkonomi slakter trikkeplaner som gammeldags, og slår fast at «trikken er nemlig en to hundre år gammel løsning på et problem som ble løst for over hundre år siden».

Sannheten er at Oslo kaster bort milliarder av kroner på trikk, når elektriske busser er like miljøvennlige og mer fleksible - og de andre transportmetodene vesentlig billigere.

DYRT: Dagens Næringsliv har tall fra Sporveien som viser at trikk er dobbelt så dyrt som buss.

Hva Sporveien ønsker, er uklart. For trikkeinvesteringen er vedtatt av politikerne i Oslo bystyre, og Sporveiens jobb er å gjennomføre de politiske ønskene.

Byrådsleder Raymond Johansen og miljøbyråd Lan Marie Berg kastet glans over trikkebestillingen, men dette er historien om tverrpolitisk trikkegalskap. Vedtaket om å kjøpe trikk ble gjort under Høyre-byrådet og vedtatt i Bystyret i 2013.

PRESISERING: Trikke-kjøpet startet med at Bystyret i 2010 ba om en utviklingsstrategi for trikk i Oslo. Forslaget ble viderebehandlet helt til de borgerlige partiene tapte valget i 2015.

Selve vedtaket om å kjøpe trikkene ble gjort under det rødgrønne byrådet i desember 2015, mot stemmene til Fremskrittspartiet. Da var kostnadsrammen på 3,2 milliarder kroner.

Her er forslaget: Anskaffelse av nye trikker i Oslo

Siden har det gått tre år og prisen har steget med en milliard.

TRIKKESTANS: Mens buss og t-bane vokser, så faller trafikken på trikk.

Sporveiens samfunnsoppdrag er mer kollektivtrafikk for pengene. Likevel velger man altså å satse nye milliarder på den dyreste og dårligste transportmetoden, som publikum i tillegg velger bort (se grafikk).

Det er to grunner til at milliarderinvesteringer i trikk er galskap:

  • T-bane er vesentlig billigere i drift.
  • Elektriske busser kommer for full fart.

Og det blir verre og verre. Ifølge Sporveiens årsrapport for 2017 steg kostnaden per reise med trikken, mens antallet reiser falt.

I snitt koster det rundt 11,50 kroner å produsere en trikkereise - mot 8,50 kroner per t-banetur. Regnestykket per passasjerkilometer er også dårligere for trikken, som til overmål har klart flere ulykker enn for eksempel t-banen.

- Buss koster en drøy halvpart, konkluderer Dagens Næringsliv.

Les saken (bak betalingsmur): Oslo satser milliarder på dobbelt så dyr trikketransport

Oslo kommune velger altså å kjøpe nye trikker for inntil 4,2 milliarder kroner, som kommer på toppen av en opprusting av trikkeskinnene for enda noen milliarder kroner i en tid hvor trikken er passé.

Mens t-banen går under bakken og er utslippsfri, skrangler trikken igjennom gatene mellom biler, busser, syklister og gående.

Og mens elektriske busser kommer for fullt og har den fordelen at rutene enkelt kan legges om, blir trikkeskinnene liggende på samme sted i tiår.

Det deprimerende er at milliardsatsingen på trikk neppe (forhåpentligvis) ville blitt vedtatt i dag, slik at det i praksis er et fem år gammelt vedtak som nå blir iverksatt.

- Om jeg er trikkepatriot? Jeg er vel mer en t-banemann, sa Raymond Johansen til Dagens Næringsliv.

Og Lan Marie Berg er enig i at trikk ikke er hele svaret: - Jeg tror et viktig svar fremover er elektriske busser, svarte hun.

Begge kom for øvrig til seansen i hver sin sorte limousin, «noe som ble begrunnet i sikkerhet», ifølge avisen.

Hva mener du? Er det fornuftig å satse over åtte milliarder kroner på trikk, eller burde man heller brukt pengene på elektriske busser eller andre løsninger?