RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Gunnar Stavrum

Vanvittig fort vanvittig dyrt

 

Høyhastighetstog for 230 milliarder kroner er ikke det som bør stå øverst på listen i Norge.

Så lenge det dør 250 mennesker i trafikken hvert år, bør planer om å bruke 230 milliarder på en fiks idé om lyntog legges i møllposen.

Endelig kaster noen av næringslivets tungvektere seg inn i de vanvittige politiske planene om å bygge lyntog.

 

Gjensidige-sjef Helge Leiro Baastad slakter lyntogplanene.

Konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige Forsikring slakter planene:

- I en ideel verden skulle vi gjerne ha kjørt Norge rundt i lyntog også. Men i virkelighetens verden må vi prioritere, og da er jeg ikke i tvil om at lyntoget må vente, skriver Leiro Baastad i et debattinnlegg i dagens Aftenposten.

For å begynne med det åpenbare:

  • Norge har mange steder elendig veistandard, og utbyggingen av midtdelere går med museskritt fordi man mangler penger.
  • Den viktigste toginvesteringen er triangelet mellom Lillehammer, Halden og Skien - der flest bor.
  • Fly er billig på strekningene hvor lyntog etter planen skal komme.

Denne uken kom  nyheten om at samferdselsminister Magnhild Meltvedt Kleppa for andre år på rad har over en milliard kroner ubrukt til veiformål. Pengene er bevilget, behovene står i kø, men departementet har ikke rukket å få ferdig prosjektene.

Omtrent samtidig kommer nyheten om at departementet har bedt Jernbaneverket om å utrede fremtiden for høyhastighetstog.

Da har man på bordet en fersk konsulentrapport som sier at en kilometer høyhastighetslinje koster mellom 100 og 240 millioner kroner.

Sammenlignbare tall for motorvei i Europa er rundt 10 millioner kroner per kilometer, ifølge studien fra konsulentselskapet Atkins, som antyder en totalpris på 230 milliarder kroner.

Konsulentene har beregnet hvor mange av dagens flypassasjerer som vil bruke lyntog gitt ulike forutsetninger.

For Oslo - Bergen har man tenkt seg en reisetid på 2 timer og 40 minutter, og en avgang i timen (begge deler høres meget optimistisk ut). I dette tilfellet tror man at to av tre vil velge lyntog foran fly: Markedet er på ca 2,1 millioner reiser i året hvis billetten koster det samme som fly og høyhastighetstog vil ta 65 % av markedet (tog og fly) hvis billetten koster det samme som fly, mener konsulentene.

Mulig det.

Men selv i et så optimistisk lys må man vurdere om det er riktig å prioritere 230 milliarder kroner til et prosjekt som garantert ikke blir samfunnsøkonomisk lønnsomt - fremfor å bygge tog der folk bor, utbedre veinettet og forsere bygging av midtdelere som beviselig sparer liv.

For meg er svaret åpenbart.