RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Haakon B. Schrøder

Herlige, frekke SAS

Vi har mye å takke Norwegian og Bjørn Kjos for. SAS hadde ikke fremstått så behagelig trimmet uten Norwegian. SAS har ikke bare lært effektivitet, men også tatt i bruk frekkhetens nådegave og plager for tiden Norwegian med enda lavere priser.

SAS har gjennom svært mange år blitt assosiert med fagforeningskonflikter, høye priser og liten evne til omstilling. I dette universet har Norwegian sust inn med all sin jetkraft og forsynt seg rikelig og tatt en sterk posisjon, selvfølgelig godt hjulpet av at tidligere statsråd Victor Norman torpederte SAS sitt attraktive poengsystem på innenlandsruter. Dermed ble lave priser alene en vinner, formidlet av energiske Bjørn Kjos - alltid med det sjarmerende smilet.

Formidlet av energiske Bjørn Kjos - alltid med det sjarmerende smilet

Det tilsynelatende så dovne flyselskapet SAS har den senere tid demonstrert at det er masse kraft og pågangsmot i virksomheten. SAS virker  mer harmonisert enn på mange år, alle lagdeler spiller sammen. Mens SAS er blitt kvikkere og friskere har Norwegian tatt over fagforeningskonflikter, høye priser og gebyrer for det meste. Bjørn Kjos truet før påske med sin egen avgang om det ikke ble ro i organisasjonen mens SAS svarer med punktlighet, service, lavere priser og er frekkere enn noen gang. SAS går rett i strupen på konkurrenten og har tatt Norwegians sterkeste kort og gjort det til sitt eget.

SAS går rett i strupen på konkurrenten og har tatt Norwegians sterkeste kort og gjort det til sitt eget

Når SAS i sine annonser dokumenterer hvor mye dyrere det er å fly Norwegian, er dette budskap som påvirker våre flyvalg. Hvem vil ikke spare mange tusenlapper. Det er overraskende at Norwegian i løpet av relativt kort tid har endret seg fra å være det sultne selskapet til å virke kostbart, og med økende uro i rekkene blant medarbeidere. Kjos må varte opp med mer enn sitt sedvanlige smil. Fagforeninger og forbrukere lar seg ikke rive med av brede glis alene i det lange løp.

Fagforeninger og forbrukere lar seg ikke rive med av brede glis alene i det lange løp

SAS er i ferd med å gjøre et imponerende comeback, fra å ha tatt telling i knestående til å reise seg full av entusiasme og utfordre på pris. SAS har valgt en kommunikasjonsform som er direkte og kuttet ut den tunge og kreative merkevarebyggingen. Budskapene er erstattet med noe folk enkelt skjønner. Pris er det sterkeste kommunikasjonskortet som finnes, etter alt som er gratis. I en overgangsperiode er det riktig av SAS å kjøre på med enkle prisbudskap og direkte sammenligninger med hovedkonkurrenten. Nå ønsker jeg ikke Norwegian noe vondt, men noen ganger er det så uendelig deilig å være vitne til at tapere kan reise seg, se hvordan roller og posisjoner raskt endres.

Vi forbrukere trenger både SAS og Norwegian i fortsettelsen.