RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Haakon B. Schrøder

Mediene som helproffe PR-byråer

Norske medier er ikke akkurat forelsket i PR-rådgivere. Derfor er det spesielt  å registrere hvordan mediene og journalister opererer som helproffe PR-agenter.

Mediene vil kanskje hevde at det er journalistikk, men selv de med skral og mangelfull PR-kompetanse vil enkelt skjønne at det utelukkende handler om salgbar oppmerksomhet. Dagbladet toppet førstesiden lørdag 5. februar med avdøde Trond Jardar Kvaale, en av Rinnan-bandens skruppelløse medlemmer. Reportasjen over tilsammen fire sider kom fire dager før dokumentarfilmen om Jardar Kvaale vises på NRK1. Og Dagbladet henviste i en overskrift med å reklamere for «PÅ TV ONSDAG», i tråd med god skikk og bruk og sitatpraksis.

(Kommentaren fortsetter under bildet)

 

Om det var NRK som kontaktet Dagbladet eller programskaper Ola Flyum, er underordnet. Begge representerer media. Og begge har et ønske om at flest mulig nordmenn setter seg i godstolen og følger historien som vises på TV. NRK vil selvfølgelig at det store flertallet av seere benker seg foran skjermen, og Flyum vil med høye seertall få en en ekstra NRK-fjær i journalisthatten. Til og med Dagbladet fikk en plass i verdikjeden, noe jeg er et eksempel på. For blikket mitt hvilte lenge nok over førstesiden til at det ville være pinlig å forlate avisstativet uten Dagbladet under armen. Selvfølgelig visste Dagbladet at avisen ble utnyttet. Den lot seg utnytte. I bytte mot en god story. Amen.

Dagbladet presenterte en førsteside med sensasjonspreg, avisen manglet faktisk bare vignetten «Dagbladet avslører». Det tabloide spetakkelet vi alle elsker å hate fungerte akkurat som det skulle, salgsutløsende. Dagbladet serverte oss noe som fremstod som en viktig nyhet, og bak oppslaget lå det garantert en PR-strategi, formulert og implementert av media, NRK eller Flyum. Ingen idealistiske motiver, ikke anført av viktig folkeopplysning. Bare et kynisk mål om høye seertall, penger og fremtidig posisjonering. Akkurat slik vi andre PR-rådgivere opererer.

Dagbladet, NRK og Flyum representerer ikke noe unntak, men snarere den nye regelen.  Mediene bruker hverandre rått, og i særklasse får TV-kanalene papiravisene til å fremstå som nyttige verktøyer. Alle profiterer på det. Hvem har ikke lest såkalte lekkasjer om eksklusive gjester i talkshowprogrammene «Senkveld», «Skavlan» eller «Nytt på nytt». Eller breiale omtaler av programmer som kommer. I tillegg ivrer stort sett alle medier med respekt for seg selv etter synlighet i andre medier. Sitatsaker ruler.

Og mens sjefredaktør Bernt Olufsen i VG etterlyser et mer kritisk søkelys på landets spinndoktorer, skal jeg ikke bare lene meg tilbake i godskolen og se dokumentaren om Rinnan-bandens medlem på NRK1. Jeg kan også berolige norske medier med at PR-bransjen ikke har noe tilsvarende hatteproblem eller lavterskel å støtte seg på når neste story serveres.

Liker du kommentarstoff? Da bør du sjekke NA24s utsøkte samling av skribenter.