Gi barna karakterer!

http://utdanningsnytt.no/templates/udf20____24522.aspx

For å kunne forbedre seg må en vite hvilke områder som trenger forbedring. Kunnskap om dette krever konkrete tilbakemeldinger fra de rundt deg.

Fremskrittspartiet er opptatt av å heve kvaliteten i skolen. Vi er opptatt av at du skal få muligheten til å tilby dine barn den beste utdanningen, slik at de får det best mulige utgangspunktet for et spennende yrkesliv og karriere. For å oppnå dette må vi fjerne den sosialistiske misforståtte snillismen som dominerer i dag. Vi må gi elevene mulighet til å nå sitt fulle potensial.

For å klare dette kan vi ikke fortsette med tilbakemeldinger som "Per er snill i matte" og "Mia tegner fint" i grunnskolen. Elevene fortjener å få muligheten til å forbedre seg, og for å gjøre det må de vite hvilke områder de skal arbeide mer med. Vi trenger mer konkrete tilbakemeldinger i skolen, og det tidligere.

Jeg mener ikke at læreren skal kjefte på 8-åringen som ikke kan gangetabellen. Men jeg mener lærerne må være klare og tydelige. De må fortelle både eleven selv og de foresatte at "Per er kjempeflink i algebra, men må arbeide mer med geometri".

I Stavanger skal nå fem skoler sette i gang et prøveprosjekt med innføring av karakterer fra og med første klasse. Dette er jeg veldig positiv til. Fremskrittspartiet har gjentatte ganger tatt til orde for en innføring av karakterer tidligere, fra og med 5. trinn.

årsaken til dette er at karakterer tvinger lærerne til å foreta en konkret vurdering av elevens faktiske faglige kunnskaper, slik at eleven selv og de foresatte kan se hvordan eleven ligger ann i forhold til læringen. Dette gir elevene innsikt i hva de faktisk kan, det gir læreren mulighet til å gå grundig gjennom elevens oppnåelse av læreplan- og kompetansemålene, og det gir de foresatte en bedre mulighet til å følge sitt barns faglige utvikling. Vi forutsetter da også at det skal medfølge en skriftlig evaluering og forklaring av den gitte karakter.

Jeg er generelt veldig positivt innstilt til forsøksprosjekt i skolen. Dette fordi det er en arena hvor utgangspunktet er lite tilfredsstillende, potensialet enormt og gevinsten (en bedre skole og utdannelse for våre barn) uendelig. Jeg gleder meg til å følge dette!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.