RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Mette Hanekamhaug

Lov å være flink i matte også!

NRK kunne i går opplyse om at svært få elever får oppfylt sin rett til tilpasset opplæring. Særlig gjelder dette de faglig sterke elevene.

Det er i dag mulig for elever i ungdomsskolen å ta fag på høyere nivå. Dette gjør det mulig for disse å få en raskere faglig utvikling og mulighet til å følge en studieprogresjon mer tilpasset sitt nivå. Dessverre er det mange skoler, både skoleeiere, ledelse, lærere, elevene selv og deres foresatte som ikke vet om denne muligheten. Det er for dårlig

Rugtvedt var samme dag ute og forsvarte alle de skolene i landet som ikke gir elevene muligheten med at de "sikkert valgte å prioritere andre ting". Si meg - hvilke andre rettigheter for elevene synes regjeringen at det er greit at skolene bortprioriterer?

Jeg tror også at noe av dette henger sammen med jantelovmentaliteten som gjennomsyrer hele vårt samfunn og skolesystem. Du får ikke lov til å være flinkere enn de andre, alle skal være like og alle skal være kommet like langt hele tiden - uavhengig av elevens subjektive mestring av faget. Se tidligere blogginnlegg om samme tema.

Samtidig som en ser at disse elevenes rettigheter ikke blir fulgt kan en lese om egne "eliteskoler" innenfor musikk og idrett. DER er det tydeligvis lov å være flink, der er det lov å gi de med et ekstra talent en tettere oppfølging og mulighet til å videre styrke og bedre sitt talent. Hvorfor er ikke dette greit i matte også?

I idretten er det naturlig at den raskeste får ekstra oppfølging, kanskje dra på treningssamlinger rundt om i Norge og utlandet for å ytterligere styrke de ferdighetene personen har knyttet til sitt talent. Er det noen av dere som ser for dere det samme bli gjort med en elev som har sitt talent for matte? At en elev som viser eksepsjonell forståelse for faget får ekstra oppfølging, mulighet til å få mer krevende oppgaver, gå videre enn det pensum legger opp til - nettopp for å stimulere til en videreutvikling av dette talentet? Nei - her får eleven beskjed om å vente på de andre, alle skal være kommet like langt, ingen skal være bedre enn andre. Man dreper enhver form for lærelyst og engasjement i faget og risikerer derfor at eleven rett og slett mister total interesse for faget. Dette mener jeg er helt feil, og viser at en grunnleggende sosialistisk likhetstankegang har vært for dominerende i norsk skolestruktur alt for lenge. Dette må endres!