*Nettavisen* Nyheter.

øvelse gjør mester

12-åringen skulle bli den neste Ronaldo, og trente i timesvis hver dag i visshet om at han måtte trene for å bli god. Hvorfor tenkes det ikke slik i skolen?

"øvelse gjør mester" er et uttrykk de fleste av oss har hørt. Vi vet at vi må øve skal vi bli flinke i noe. Barna som spiller i band, sparker fotball, danser eller spiller sjakk øver og øver, time etter time for å bli god. Dette fordi de vet at skal de bli den neste Angus Young, Ronaldo eller Magnus Carlsen krever det trening.

I skolen derimot er denne tanken dessverre blir svært redusert og tilnærmet eliminert de siste ti-tyve årene. Ut gikk øvelse, repetisjon og "pugg", og inn kom alternativ pedagogikk, lek og kreativitet.

For ikke lenge siden var jeg på et foredrag med professor ved NTNU, Hermundur Sigmundsson, som tok for seg dette aspektet med læring. Nemlig at læring krever målrettethet. http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/250611

Det kan synes litt som om en del politikere kappes i å bli populære og kule, det er om å gjøre å gi flest fri- og lektimer - man vil være kulest i klassen, mene det de fleste mener, ikke risikere å bli upop.

Jeg mener vi gjør barna en bjørnetjeneste. Barna som ikke lærer elementære, grunnleggende kunnskaper kommer til å få store problemer.

Det er ikke kult å være 10 år gammel og måtte løse matteoppgaver fremfor å spille WOW. Og det er kjipt for en forelder å si nei til 13-åringens mas om tur til kjøpesenteret i stedet for å pugge engelske gloser. Men det er heller ikke kult for den 10-åringen å ende opp som 20-åring uten gode nok norskkunnskaper til å fylle ut søknadsskjema for dagpenger på NAV, og det er kjipt å sitte der som foreldre og ha 40-åringen boende i kjelleren fordi han ikke fikk seg jobb.

Jeg mener ikke at vi ikke skal ha plass til kreative og praktiske fag i skolen. Kunnskaper en erverver her er også utrolig viktige! Men vi må gå bort i fra den sterke aversjonen mot øvelse, repetisjon og ja - regelrett pugging som er kommet de siste årene. Skal vi få gjort noe med de fallende kunnskapene, gjort noe med de 20 % av 16-åringer som ikke kan lese og skrive, gjort noe med de dårlige realfagkunnskapene - ja da må vi ta inn over oss at "øvelse gjør mester" også gjelder i skolen!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.