RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Mette Hanekamhaug

Utveksling for yrkesfag

Næringslivet forteller stadig om viktigheten av og behovet for flere med fagutdanning og praktisk kompetanse. Derfor er det viktig å heve statusen til yrkesfagene.

 Norge er en del av et internasjonalt konkurransesamfunn, og konkurransen blir stadig hardere. Vi er ikke lenger i konkurranse med nabogården om å dyrke den største poteten eller med nabobedriften å produsere flest lyspærer, men i konkurranse om teknologi- og kompetanseutvikling med land som Kina, India, Tyskland og Brasil. For å være med i den stadig økende internasjonale konkurransen, må Norge utvikle posisjonen sin i det internasjonale kunnskapssamfunnet.

 En viktig del av dette er å innhente internasjonal kompetanse og kunnskap gjennom utveksling. Primært er dette noe som gjøres i forbindelse med bachelor- og masterutdanninger, men også flere elever på VG2 studieforberedende velger et år i utlandet.

 Men når norsk  næringsliv er stadig mer eksport- og internasjonalrettet, er det også viktig at fagarbeiderne får mulighet til å erverve seg internasjonal erfaring.

 I dag har vi flere program som gjør det mulig for lærlinger å ta deler av fagbrevet i utlandet, blant annet gjennom EUs program for livslang læring, Leonardo da Vinci . Problemet, som blant annet NHO peker på er at regjeringen i sitt budsjett ikke satser på å la lærlinger delta her, og at kun halvparten av søkerne får muligheten. Noe av målet med dette programmet er jo å gjøre fag- og yrkesopplæringen mer attraktiv og relevant. Sett i lys av dagens frafallsproblematikk, særlig i yrkesopplæringen, burde jo dette være noe en valgte å satse mer på.

 Fremskrittspartiet er opptatt av at elever, både i yrkesopplæringen og i studieforberedende får muligheten til å delta i det internasjonale konkurransesamfunnet og får muligheten til utenlands uveksling for deler av sitt fagbrev og utdanning. Vi må derfor sørge for bedre budsjettrammer slik at flere av søkerne kan delta, samtidig som at rådgiverne rundt om i grunnskolene- og i de videregående skoler må gjøres oppmerksom på denne muligheten, og sørge for å informere elevene bedre om tilbudet.